پنجشنبه، 6 اردیبهشت 1403

از بمباران شیمیایی تا بیماران کرونایی

از بمباران شیمیایی تا بیماران کرونایی
از روزهای نخست جنگ تحمیلی سفید پوشان ایران لباس خاکی به تن کردند و برای مداوای رزمندگان راهی جبهه ها شدند و هنوز هم جنگ آنها ادامه دارد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی؛ دکتر محمدتقی خرسندی جراح سر و گردن و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، یکی از پزشکانی است که با نخستین بمباران های هوایی در مناطق جنگی حضور یافت و خبرگزاری صدا و سیما گفت و گویی را با وی انجام داده است که در ذیل می خوانید:
با آغاز حملات رژیم بعث و بمباران شهرهای ایران، بسیاری از پزشکان و پرستاران عازم شهرهای مرزی و حتی خط مقدم جبهه ها شدند.
 
در آن دوران بیمارستان های صحرایی در پشت جبهه ها برپا شد اما برای آغاز سریع مراحل درمانی لازم بود تا کادر درمان حتی تا خط مقدم پیش برود، هنوز هم بسیاری از پزشکان حاضر در جبهه ها مشغول به خدمت در بیمارستان ها هستند.
 
آقای دکتر محمدتقی خرسندی جراح سر و گردن و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، یکی از پزشکانی است که با نخستین بمباران های هوایی در مناطق جنگی حضور یافت.
پای صحبت های آقای دکتر خرسندی که نشستیم خاطرات تلخ و شیرینی زیادی از دوران د فاع مقدس داشت، نبرد در آن زمان نابرابر بود و صدام حتی هوای جنگ را هم مسموم کرده بود.

آقای دکتر خرسندی می گوید: نخستین باری که ما مجروح شیمیایی را دیدیم در عملیات مجنون بود و وقتی اولین گروه از رزمندگان را به بیمارستان صحرایی آوردند ما نمی دانستیم چه اتفاقی افتاده است، زمانی که می خواستیم رزمندگان را معاینه کنیم تا ببینیم از چه ناحیه ای زخمی شدند متوجه شدیم که به هر کجای بدن آنها که دست می زنیم، دستان خود ما دچار سوزش می شود و همان جا فهمیدیم که یک اتفاق وحشتناک رخ داده است.

مجروحان شیمیایی باید به سرعت در همان منطقه جنگی درمانشان آغاز می شد تا نتیجه بهتری حاصل شود.
آقای دکتر خرسندی می گوید: ما لباس های مخصوص و بلندی می پوشیدیم و ماسک های مخصوص شیمیایی و دستکش می زدیم و برای مداوا باید با همان لباس ها دست به کار می شدیم.

در آن زمان وقتی کادر درمان شجاعت و ایثار رزمندگان را می دیدند دیگر ترسی از حملات دشمن نداشتند و پا به پای رزمندگان به مناطق جنگی مختلف می رفتند، این دفاع از سلامت هموطنان هنوز هم ادامه دارد به طوری که وقتی کرونا از مرزهای ایران گذشت دوباره سفیدپوشان به خط مقدم مقابله با کرونا شتافتند و با جانفشانی مشغول مداوای مبتلایان شدند.
آقای دکتر خرسندی با اشاره به روزهای نخست شیوع کرونا در کشور می گوید: درست مثل روزهای جنگ تحمیلی بود و پشت سر هم بیمار وارد بیمارستان ها می شد، نخستین کاری که باید می کردیم این بود که خود ما پیشکسوتان بدون ترس از ابتلا وارد بخش های کرونا شویم.

بسیاری از پزشکان و پرستاران در ایام دفاع مقدس به شهادت رسیدند و در ماههای اخیر هم در جنگ با کرونا کم نبودند شهدای مدافع سلامت که خودشان در حین درمان بیماران گرفتار کرونا شده بودند.


این تن سالم بهبود یافتگان حاصل تلاش های آنهاست.

مشاهده فیلم گزارش

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.