پنجشنبه، 9 فروردین 1403

مراجعه دیر هنگام برخی مبتلایان کرونا به مراکز درمانی

مراجعه دیر هنگام برخی مبتلایان کرونا به مراکز درمانی
رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به اینکه تامین واکسن آنفلوآنزا یکی از چالش‌های وزارت بهداشت است،گفت:عدم مراجعه افراد به مراکز بهداشتی به دلیل ترس از ابتلا به کرونا و مراجعه دیر هنگام برخی دیگر، از دلایل تغییر الگوی کرونا در کشور است.

 علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به پیچدگی وضعیت  شیوع کرونا در تهران، خواستار ایجاد کمیته تجهیزاتی دارویی مستقل در این ستاد شد.

وی با تاکید بر اینکه طراحی فرآیند واردات بدون ارز دارو در دستور کار ستاد فرماندهی عملیات مدیریت کرونا در تهران است،گفت: در شرایط فعلی و محدودیت منابع این راهکار می‌تواند در تیراژ محدودتر و یا به شکل عددی فرمول بندی شده عرضه شود.

زالی استفاده از خرد جمعی و تجارب گران سنگ فعالان دارو و تجهیزات را برای کنترل ویروس کووید ۱۹ مورد تاکید قرار داد و افزود: بدون تردید در شرایط سخت تهران به لحاظ افزایش بار مراجعان با علائم کرونا به بخش‌های درمانی و بهداشتی، استفاده از ظرفیت‌ها، راهکارها و میانبرهای این کمیته می‌تواند راهگشا باشد.

رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران ضمن ابراز نگرانی از وضعیت شیوع کرونا در تهران، از شکل گیری پیک سوم این بیماری خبر داد و افزود: افزایش شمار مبتلایان در مقایسه با بهبود یافتگان، تغییر معنی دار آمارها و طولانی تر شدن پروسه درمان و ماندگاری بیماران در مراکز درمانی نشان از بروز موج گسترده این اپیدمی جهانی دارد.

وی عدم مراجعه افراد به مراکز بهداشتی و درمانی به دلیل ترس و واهمه از ابتلا به کرونا و در ادامه مراجعه دیر هنگام برخی دیگر از مبتلایان با وضعیت بالینی وخیم و پیشرفت بیماری به مراکز درمانی را از جمله دلایل تغییر الگوی ابتلای کرونا در کشور ذکر کرد.

زالی مراجعه مبتلایان کرونایی به مراکز جامعه سلامت را راه حل مناسبی برای دریافت خدمات موثر تر و کارا تر ذکر کرد و اتصال بیش از پیش بخش خصوصی به مراکز بهداشتی و درمانی دانشگاهی را خواستار شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تامین واکسن آنفولانزا در پاییز امسال به یکی از چالش‌های پیش روی وزارت بهداشت مبدل شده، توضیح داد: تا به امروز آنفولانزا و تهیه واکسن هرگز به عنوان چالش یا گفتمان اصلی سلامت کشور در دستور کار نبوده اما در پاییز و زمستان پیش رو با توجه به افزایش متقاضیان این مشکل می‌تواند به عنوان چالشی جهانی باشد.

زالی تامین واکسن آنفولانزا را برای گروه‌های حساس، کادر درمان، زندانها، مددجویان سازمان بهزیستی، کارکنان بهشت زهرا و سایر گروه‌های در معرض خطر ضروری ذکر کرد و مواردی همانند افزایش تراکنش‌های بانکی، تامین ارز مورد نیاز واردات دارو، تعامل بیشتر با بخش خصوصی، استفاده از منابع ارزشمند خیرین، تولید و تامین ماسک، ایجاد محدودیت‌های بیشتر در حوزه دورکاری کارکنان دولت و ترددهای بین شهری و ایجاد جرائم بازدارنده برای افراد متخلف را تا ریشه کنی کامل کرونا ضروری دانست.

رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران طراحی فرآیند واردات بدون ارز دارو را فصل مشترک این نشست ذکر کرد و گفت: در شرایط فعلی و محدودیت منابع این راهکار می‌تواند در تیراژ محدودتر و یا به شکل عددی فرمول بندی شده عرضه شود.

زالی با اشاره به اعتبارات مناسب اقتصادی و نهادهای پرتوان و اثرگذار وارد کننده دارو  در کشور، بهره مندی از این ظرفیت ها را خواستار شد.

وی  حمایت از تولیدکنندگان داخلی را مورد تاکید قرار داد و ارزبری محدودتر، ایجاد اشتغال و مقرون به صرفه تر بودن در مقایسه با تولیدات خارجی را وجه تمایز این تولیدات ذکر کرد و افزود: باید سازوکارهای تشویقی و حمایتی از تولیدکنندگان داخلی در دستور کار باشد.

رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران گفت: تسهیل فرآیندها، باز توزیع ارزی وتعیین تکلیف به موقع مواد اولیه، داروها و تجهیزات وارداتی در گمرک می‌تواند از اقدامات موثر تشکیل کمیته تجهیزاتی دارویی مستقل باشد.

زالی ضرورت حضور مستمر و پایدار بخش خصوصی با هدف ریشه کنی پاندمی کووید ۱۹ را ضروری دانست.

رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه عبور از بن بست‌های تامین و تهیه دارو و تجهیزات با خرد جمعی و همگرایی ممکن خواهد بود، تاکید کرد: با اتکا به ظرفیت‌های دانشگاهی، شرکت‌های دانش بنیان، مشارکت بخش خصوصی و سرمایه اجتماعی فعالان حوزه دارو در داخل و خارج کشور می‌توانیم برای مهار کرونا گامهای پرتوانی را برداریم.

در جلسه ستاد شورای فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران مواردی نظیر ضرورت و نحوه تامین منابع دارویی، ارائه پروتکل‌های جامع تر برای دریافت خدمات به بیمار سرپایی، توزیع منسجم تر داروها، نحوه استاندارد سازی داروها، ضرورت تامین ارز، تصمیم‌گیری و اطلاع رسانی روشن تر مسایل مربوط به دارو و تجهیزات، تعریف چارچوب‌های بین‌المللی کمیته‌ها و تامین بودجه به موقع تامین داروهای استراتژیک مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.