جمعه، 10 فروردین 1403

برگزاری مراسم عزاداری در فضای بسته ممنوع است

برگزاری مراسم عزاداری در فضای بسته ممنوع است
معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هر گونه برگزاری مراسم عزاداری در فضاهای بسته ممنوع است و از مردم می‌خواهیم در طرح هر خانه یک حسینیه مشارکت کنند تا اجازه ندهیم حتی یک عاشق اباعبدالله الحسین(ع) تب کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و به نقل از ایرنا؛ علیرضا رئیسی روز سه شنبه در نشست خبری که به صورت آنلاین از وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: در مورد محرم امیدواریم  عاشقان امام حسین (ع) مراسم عزاداری را بر اساس پروتکل های ابلاغی برگزار کنند و اجازه ندهند که این آرامش نسبی که در کشور حاکم است به سمتی بروند که دوباره شاهد خیز بیماری باشیم.

وی افزود: از مردم می خواهیم مراسم عزاداری محرم را از طریق صدا وسیما و در خانه برگزار کنند. اگر باعث شویم حتی یکی از عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) تب کند ما مقصر هستیم. باید در جهت سیاست از سلامت عاشقان امام حسین(ع) فعالیت کنیم.

رئیسی ادامه داد: میزان استفاده از ماسک روند قابل قبولی دارد از همه می خواهیم به ویژه در وسایل حمل و نقل عمومی مراقب باشند هم استفاده از ماسک مهم است و هم فاصله گذاری و رعایت سایر اصول پروتکل های بهداشتی مهم است. هفته های بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم روند بیماری خیز برداشته و میزان بستری و مرگ و میر افزایش پیدا کرده اما با تلاش همکاران در سراسر کشور و رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی باعث روند کاهشی شده است.

***به کانال سازمان نظام پزشکی بپیوندید

 

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: میزان بستری بیمارستانها کاهش پیدا کرده البته وضعیت کشور هنوز سفید و خوب نشده است. تاکید بر این است که ثابت شده جدی گرفتن ویروس و رعایت پروتکل ها ارتباط مستقیمی با روند بیماری در کشور دارد هر چه فاصله گذاری ها را بیشتر رعایت کنیم بستری در بیمارستانها و مرگ و میر کاهش پیدا می کند.

وی  گفت: زمانی که پروتکل رعایت می شود، دو هفته بعد نتایج آن را در موارد ابتلا و بستری و یک ماه بعد در میزان مرگ میر مشاهده می کنیم بنابراین رعایت پروتکل ها بسیار مهم است. رعایت پروتکل ها توسط مردم باعث شد اکنون اثر آن را در کشور بینیم. روند بستری در کشور سیر ملایم تری دارد و همکاران نفس راحت تری می کشند.

وی با اشاره به این که برگزاری کنکور را آخر این هفته داریم؛ خاطرنشان کرد: پروتکل های سختگیرانه به وزارت علوم ابلاغ شده است. هفت هزار نفر از وزارت بهداشت برای نظارت بر این پروتکل ها آماده اند، در پاییز ممکن است مساله آنفلوانزا هم داریم و اگر مردم پروتکل ها را رعایت کنند، می توانیم کنکور را با کمترین عوارض برگزار کنیم. بیشترین نگرانی ما از دور هم جمع شدن والدین در بیرون از محل های آزمون است.

معاون وزیر بهداشت درباره غربالگری و بیماریابی کرونا گفت: حدود ۱۷۰ هزار نفر تاکنون درمان سرپایی شده و بدون مراجعه به بیمارستان بهبود یافته اند. همه این افراد از طریق غربالگری و درمان شدند. ۲۲۰ هزار نفر نیز در خانه بدون درمان بیمارستانی و با توصیه های بهداشتی بهبود یافتند.
رئیسی ادامه داد: علت موفقیت ایران در کنترل  کرونا نسبت به بسیاری از کشور مدیریت موفق حوزه بهداشت است و هر چه در حوزه پیشگیری بهتر عمل کنیم، موفق تر هستیم زیرا اگر این اقدامات نبود بیمارستانهای کشور توان درمان بیماران را نداشتند.

***سازمان نظام پزشکی  را در اینستاگرام  دنبال کنید
 

وی در پاسخ به ایرنا درباره جریمه افرادی که پروتکل ها را رعایت نمی کنند، بیان کرد: برای اینکه بتوانیم بیماری کرونا را مدیریت کنیم هیچ راهی جز رعایت پروتکل ها نداریم. پروتکل ها باید به دقت رعایت شوند. زمانی که ۸۰ درصد موارد پروتکل رعایت می شود یعنی ۲۰ درصد رعایت نمی شود. این ۲۰ درصد در یک کشور ۸۰ میلیونی حدود ۱۶ میلیون نفر می شود که کم نیست.

به گفته وی در بسیاری از کشورهای اروپایی برای یک نفر که ماسک نمی زند جریمه هایی بین ۱۵ تا ۵۰۰ یورو در نطر گرفته می شود؛ این بحث مهمی است. اگر کسی در جمعی قرار ببگیرد و ماسک نزند می تواند افراد زیادی را مبتلا کند. به عنوان مثال در برخی ایرلاین ها با وجود ابلاغ پروتکل ها در برخی موارد پروتکل ها رعایت نمی شود. این موضوع به دادستانی ها اعلام شدهاست که پیگیری می کنیم.


معاون وزیر بهداشت گفت: جرایم و مجازاتهای تخلف از پروتکل ها در سه سطح مصوب و اجرا می شود که شامل ادارات و موسسات دولتی، اصناف و مردم است. این جرایم به زودی ابلاغ می شود. راهی جز این سختگیری ها نداریم به خصوص اینکه همکاران ما در بیمارستانها بریده اند و خسته شده اند امیدواریم با رعایت پروتکل های بهداشتی سیر نزولی موارد ابتلا به کرونا در کشور ادامه داشته باشد اما کوچکترین غفلت ما را دجار مشکلات بزرگی می کند.


رئیسی درباره بازگشایی مدارس گفت: مدارس باید باز شوند اما احتمالا کلاسها به صورت مجازی و آنلاین خواهد بود البته در مناطق سفید و مدارس کم جمعیت می توان در موارد امکان حضور را فراهم کرد یا در مناطق زرد می تواند تدابیری اتخاد کرد اما در مجموع مدارس به صورت مجازی فعالیت می کند.
وی  درباره میانگین سنی مبتلایان و فوتی های کرونا گفت: میانگین سنی فوتی ها ۷۰.۵ سال است. اما در مورد ابتلا یک توزیع متعادل در گروههای سنی داریم به طوری که گروه زیر ۱۰ سال حدود ۴ درصد مبتلایان، ۱۰ تا۲۰ سال حدود ۹ درصد، گروه سنی ۲۰ تا ۳۰ سال ۱۵ درصد و ۳۰ تا ۴۰ ساله ۱۸ درصد مبتلایان هستند و بقیه مبتلایان بالای ۵۰ سال هستند.

***به کانال سازمان نظام پزشکی بپیوندید
 

وی تصریح کرد: ۸۰ درصد موارد مرگ بالای ۷۰ سال داشته اند و ۸۲ درصد فوتی های کرونا بین یک تا چهار بیماری زمینه ای داشته اند.
معاون وزیر بهداشت درباره ابتلای مجدد به کرونا گفت: این موضوع در حال بررسی است. ابتلای مجدد تا دو ماه قابل بررسی نیست زیرا ویروس می تواند این مدت در بدن بیمار پنهان شود و دوباره بیماری ایجاد کند اما ابتلاهای بعد از دوماه بهبودی در حال بررسی است و نتایج مطالعات تکمیلی آن به مردم اعلام می شود.

رئیسی درباره واکسن آنفلوانزا گفت: سال گذشته ۲۵۰ هزار دوز واکسن برای کادربهداشتی تهیه کرده بودیم اما امسال دو میلیون و ۵۰۰ هزار دوز واکسن آنفلوانزا سفارش داده شده که تا ۲۰ روز آینده به دستمان می رسد. حدود چهار تا ۶ میلیون واکسن نیز برای توزیع در داروخانه ها در بخش خصوصی وارد می شود.


وی اذعان کرد: امیدواریم واکسن ایرانی آنفلوانزا نیز در مهر یا آبان وارد بازار شود. در مجموع بیش از این امکان تهیه واکسن آنفلوانزا نیست زیرا کل واکسن آنفلوانزای تولیدی دنیا حدود ۳۵۰ میلیون دوز است. یادمان باشد که افراد سالم و معمولی نیازی به واکسن آنفلوانزا ندارند و واکسن برای کسانی است که بیماری زمینه ای دارند یا به علت شغل در خطر ابتلا هستند.

انتهای پیام
 

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.