جمعه، 10 فروردین 1403

مخالفت اکید انجمن دندانپزشکی آمریکا با اظهارات سازمان جهانی بهداشت:

درمان‌های دندانپزشکی روزمره نباید به تعویق بیفتند

درمان‌های دندانپزشکی روزمره نباید به تعویق بیفتند

انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) در جوابیه‌ای به اظهارات سازمان جهانی بهداشت مبنی بر به تعویق انداختن درمان‌های دندانپزشکی غیرضروری در دوران پاندمی کرونا، مخالفت شدید خود را با این توصیه اعلام کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی این انجمن در بیانیه‌ای که در وبسایت خود منتشر کرده، نوشته است:

انجمن دندانپزشکی آمریکا با احترام؛ اما با جدیت با توصیه سازمان جهانی بهداشت مبنی بر تعویق درمان‌های معمول دندانپزشکی در دوران شیوع کرونا مخالفت می‌کند.

دکتر چاد گِهانی، رئیس ADA می‌گوید: «سلامت دهان سرآغاز سلامت عمومی بدن و دندانپزشکی برای حفظ این سلامتی ضروری است. چرا که وظیفه آن ارزیابی، تشخیص، پیشگیری یا درمان بیماری‌های دهان است که بر سلامت سیستمیک بدن تاثیر می‌گذارند.»

او ادامه می‌دهد: «زمانی که آمار مبتلایان به کووید 19 در ماه مارس در آمریکا رو به افزایش گذاشت، ADA از دندانپزشکان خواست تمام درمان‌های دندانپزشکی به جز موارد اورژانسی را به تعویق بیندازند تا اطلاعات بیشتری راجع به این بیماری، مشخص شدن تاثیر آن بر روی بیماران و درمانگران دندانپزشکی و کل جامعه به دست آید.»

او تصریح می‌کند: «ADA و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) برای محافظت دندانپزشکان در برابر کووید 19 یک راهنمای موقتی تدوین کردند. راهنمای ADA خواهان استفاده بیشتر از تجهیزات حفاظت شخصی (PPE) مانند عینک‌های محافظتی، ماسک و شیلد صورت است. همچنین در این راهنماها پیشنهاد می‌شود دندانپزشکان جهت کم کردن میزان آئروسل، در صورت امکان به جای جرم‌گیری با دستگاه پیزوالکتریک از قلم‌های دستی برای جرمگیری در کنار بستن رابردم و ساکشن های قدرت بالا استفاده کنند.》

دکتر گهانی در پایان می‌گوید: «میلیون‌ها بیمار در ماه‌های گذشته برای تمام خدمات دندانپزشکی به مطب‌ها مراجعه کرده و در ایمنی کامل بوده‌اند. حرفه دندانپزشکی با استفاده از PPE مناسب باید حین پاندمی جهانی بیماری‌ها یا سایر بلایای مشابه به مراقبت از سلامت دهان بپردازد.»

گفتنی است WHO در راهنمای موقتی خود توصیه می‌کند درمان‌های روزمره دندانپزشکی تا زمانی که نرخ انتقال کووید 19 از انتقال جمعی به موارد خوشه‌ای کاهش یابد یا تا زمانی که مسئولین در سطوح ملی و محلی توصیه کنند به تعویق افتند.

دکتر کریستوفر فاکس، رئیس انجمن بین‌المللی تحقیقات دندانپزشکی و انجمن تحقیقات دندانپزشکی آمریکا می‌گوید: «در بیشتر پوشش خبری راهنمای موقتی WHO این نکته مغفول مانده است که این راهنما قصد ندارد توصیه مسئولین محلی و ملی را نادیده بگیرد. ADA و CDC برای انجام درمان‌های دندانپزشکی در سلامت کامل راهنماهای موقت دارند. به هر حال انجمن‌های ما با احترام با راهنمای موقت WHO که خدمات سلامت دهان را غیرضروری می‌خواند مخالفت می‌کنند.》

متن بیانیه ADA

انتهای پیام

 

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.