پنجشنبه، 9 فروردین 1403

وزیر بهداشت خطاب به مدافعان سلامت:

روحیه خود را حفظ کنید / برای شکست کرونا دوباره پیمان می بندیم

روحیه خود را حفظ کنید / برای شکست کرونا دوباره پیمان می بندیم

وزیر بهداشت ضمن تقدیر از جانفشانی های مدافعان سلامت در مقابله با کرونا، از آنها خواست که روحیه خود را حفظ کرده و از ناملایمات نرنجند و گفت: با هم پیمان می بندیم در آینده نزدیک دوباره مرگها را دو رقمی کنیم و به سمت تک رقمی کردن آن حرکت کنیم.

به گزارش  اداره کل روابط عمومی و به نقل از ایسنا، دکتر سعید نمکی در اجلاس مجازی با روسای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور با اشاره به ایثار و تلاش های شبانه روزی کادر درمان در مقابله با کرونا، گفت: تردید ندارم این اقدامات شما در تاریخ این سرزمین به عنوان یک حرکت بی بدیل ماندگار خواهد بود.

وی با اشاره به شعار "به مدد الهی کرونا را شکست می دهیم" افزود: با همین شعار روز اول، مجددا برای مهار بیماری در اقصی نقاط کشور پیمان می بندیم. البته انتظار داریم مردم نیز با همراهی کنند؛ عروسی هایی نگیرند که زنجیره ای ازعزا را در پی داشته باشد و دورهمی هایی نگیرند که باعث تفرق طولانی مدت مردم سرزمینمان شود.

وزیر بهداشت خطاب به کادر درمان گفت: درود می فرستم به شرف شما که با تلاش شبانه روزی بنده و مدیران جمهوری اسلامی را در پیشگاه مردم سرافزاز کردید. در این دوره از خیز بیماری شما توانستید علیرغم افزایش موارد بستری با تمهیدات ویژه مرگها را کم کنید.
                                                                             کاهش فاصله مرگ با موارد بستری

وی با به تصویر کشیدن منحنی هایی از فاصله مرگ ها با موارد بستری، ادامه داد: در روزهای اول که در قم و گیلان گرفتار این بیماری شدیم، مرگها و بستریها دوشادوش هم می رفت، اما امروز شما توانستید فاصله مرگ با بستری را با اندوختن تجربه و جانفشانی بیشتر و ده ها تمهید دیگر، کم کنید که افتخارآمیز است. اصحاب رسانه این کار هنرمندانه تیم پزشکی کشور را به تصویر کشند. در مجموع در دور دوم بیماری توانستیم در بیمارستانها فاصله مرگ را با بستری افزایش دهیم.

نمکی ادامه داد: فاصله دو سه ماه اخیر اینقدر به ما تجربه آموخت تا کنترل های مراقبتی جدید داشته باشید و تمهیداتی بیندیشید که روز به روز مرگها از موارد بستری کم شود. اگر این میزان بستری اخیر با همان آهنگ مرگ روزهای اول پیش می رفت، مرگهای سه رقمی به مرزهای خطرناک تری می رفت.
                                                                                           روحیه خود را حفظ کنید

وی گفت: در تمام استان ها و دانشگاه های علوم پزشکی خواهشم آن است که روحیه بالای خودتان را حفظ کنید، از ناملایمات نرنجید و بدانید روزهای سخت و شاید سخت تری را در پیش داشته باشیم. با هم پیمان می بندیم در آینده نزدیک دوباره مرگها را دو رقمی کنیم و به سمت تک رقمی کردن آن حرکت کنیم؛ این آغاز یک همدلی و وفاق و همبستگی جدید در درون تیم وزارت بهداشت و بیرون از این تیم هم با وفاق و همدلی ملی است.
                                                                             مراکز سرپایی 16 ساعته افزایش یابند

وزیر بهداشت همچنین خطاب به روسای دانشگاه های علوم پزشکی گفت: به عنوان یک سیاست باید مراکز سرپایی 16 ساعته را فزایش دهیم؛ این یکی از اولین گام هایی است که در بسیج ملی در دوره های اول و دوم دیدیم که چقدر توانست کمک کننده باشد.

نمکی گفت: به خوبی واقفم که عزیزان ایام سختی را می گذرانند. به تصویر کشیدن این تلاش ها و لحظات طوفانی را با هیچ قصیده، غزل، نمایشنامه و فیلم و ... نمی توان انجام داد. آن لحظاتی که در بندعباس برای تهویه بیمارستان دچار مشکل شدند و کادر درمانی با آن لباس های گرم چه می کشند تا تهویه دوباره راه می افتد، لحظات دشواری است. لحظاتی که در مهاباد، استان آذربایجان شرقی و... می گذرانند، نمی توان با هیچ زبانی بیان کرد. من فقط می توانم زانو بزنم و به عنوان یک سرباز کوچک نظام سلامت، خاضعانه و برادرانه دست یکایک شما را می بوسم.
                                                                  در این راه پر خطر فقط با خدا معامله کردیم
                                                                            رنج مردم را جارو می کنیم

وی افزود: می دانم که در این ایام علی رغم همه تلاش های سخت، گاهی هم مورد بی مهری قرار گرفتید که آن را هم به خدا بسپارید. زیرا ما در این راه پر خطر فقط با خدا معامله کردیم و برای سلامتی مردم مان آمدیم تا جانفشانی کنیم و در زمانی که عده ای دارند در این ایام سخت پول پارو می کنند، رنج مردم را جارو می کنیم. در ایامی که گروهی در پای تهویه های مطبوع لمیدند، قرار است که در کنار تخت بیماران خمیده شویم و در برابر بیماران هر کاری که از دستمان برمی آید انجام دهیم. باید این راه را تا انتها برویم و هرگز از اینکه ممکن است علی رغم این تلاش ها مورد بی مهری قرار گیریم، نرنجیم.

نمکی ادامه داد: هرچقدر بتوانیم در درمان سرپایی و در فیلتر کردن و ایزوله کردن بیماران در فاز اول موفق شویم، در کنار آموزش، فاصله گذاری، استفاده از ماسک و بسیج عمومی برای آموزش مردم که کرونا تمام نشده و بهترین راه مبارزه با آن رعایت اصول و پروتکل های بهداشتی است. بنابراین اولین گام ما افزایش مراکز 16 ساعته و  اطلاع رسانی توسط سامانه هایی است که در اختیار داریم. در عین حال باید اصول و پروتکل ها را رعایت و نظارت کنیم آن هم با همدلی و وفاقی که با استانداران و دادستانان و همه عزیزان در سطح استان ها داریم و به ما کمک کرده اند. تمنا می کنم که اطلاع رسانی به مردم را به عنوان یک اصل مهم رعایت کنید. در برخی استان ها موارد ایزوله کردن افراد PCR مثبت را آنطور که باید تبیین نمی کنند. خواهشم این است که آموزش موارد ایزوله شده را به عنوان یک شرط اصلی بگذارید. همانطور که مقام معظم رهبری هم فرمودند، باید بتوانیم در این دوره هرچه زودتر زنجیره انتقال را قطع کنیم. خواهشم این است که عزیزان با مکانیزم هایی بتوانند آموزش ها را در افراد ایزوله شده بالا ببرند تا بتوانیم زنجیره را زودتر قطع کنیم.
                                                         لزوم برنامه های مفصل برای سالمندان و بیماران زمینه ای

نمکی گفت: در عین حال تقاضای دیگرم این است که برای گروه های هدف مانند سالمندان و افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای برنامه ها را مفصل تر و مبسوط تر اجرا کنید. در این مدت حدود 12.3 درصد از موارد گرفتاری هایی که منجر به مرگ می شد، کسانی بودند که بیماری های زمینه ای و سن بالا نداشتند. اکثرا مواردی از مرگ ها به سن بالای 60 سال و بیماری های زمینه ای و در جوا نتر ها چاقی مرتبط بود. خواهشم از همه روسای دانشگا های علوم پزشکی این است که برنامه های مفصلی را برای کاهش مرگ و میر در این گروه آسیب پذیر تدوین کنند؛ به خصوص اگر پاییز سختی را در همپوشانی آنفلوآنزا و کووید-19 داشته باشیم.
                                                   تصویب استفاده از ظرفیت تله مدیسین در ستاد ملی کرونا

وی ادامه داد: بنابراین باید برای سالمندان برنامه داشته باشیم، اولا باید شناسایی بیماری های زمینه ای را در استان ها دقیق تر کنیم و برای رساندن داروهای سالمندان به صورت خاص به منزل و استفاده از تله مدیسین و طبابت از راه دور که در ستاد ملی کرونا هم آن را مصوب کردیم تا تعرفه ای را برای این اقدام داشته باشیم، اقدام کنیم. بیماران فشار خونی، مزمن و... نباید هر روز راهی کلینیک ها شوند تا دچار آلودگی جدید شوند، بلکه باید بتوانیم به صورت خاص این موارد را هم از طریق دولت الکترونیک برای خدمات غیر پزشکی تقویت کنیم و هم از نظر دستیابی به خدمات پزشکی و درمانی و دارویی برایشان اقدام کنیم.
                                                             بیمارستان های کرونایی از غیرکرونایی جدا شوند

وزیر بهداشت تاکید کرد: در عین حال خواهشم این است که  بیمارستان های کرونایی را از غیرکرونایی جدا کنم. ماه هاست که مردم به دلیل برخی بیماری های غیرکرونایی نیازمند خدمت هستند و ممکن است در صف طولانی منتظر ماندند و شاید جرات نکنند که به بیمارستانی بیایند که در آنجا بیمار کرونای بستری شده است. البته ممکن است که در برخی استان ها امکان جدا کردن بیمارستان ها نباشد، در آنجا هم در حداکثر ممکن باید بتوان جداسازی را انجام داد. خواهشم این است که در استان ها حتما بیمارستان های کرونایی از غیر کرونایی جدا شوند.
                                                            تمهید برای جلوگیری از کاهش درآمد اختصاصی بیمارستانها
                                                               لزوم تقویت اکسیژن رسانی به بیماران در بیمارستان ها

نمکی ادامه داد: حال این سوال ایجاد می شود که اگر بیمارستان های کرونایی از غیر کرونایی جدا شوند، درآمدهای اختصاصی برخی بیمارستان ها به شدت نزول می کند، اما ما برای این موضوع هم تمهیدات داریم تا با توجه به کاهش وحشتناک درآمد اختصاصی بیمارستان ها بتوانیم کمک کنیم تا این مشکل رفع شود.  در عین حال در رابطه با بازنگری قابلیت ها در استان ها، از همه روسای دانشگاه ها خواهش می کنم که یکبار دیگر  امکاناتشان را واکاوی کنند. ما در این مدت دیدیم که بیمارستان نوسازی که تحویل گرفتند ظرفیت عملی اکسیژن سازش با ظرفیت اسمی اش متفاوت است که در کردستان، خوزستان و هرمزگان دیدیم. به همین دلیل دستگاه اکسیژن ساز را به عنوان اولویت اول قرار دادیم.  من با وزیر دفاع هم صحبت کردم و قرار شد که از امکانات مجموعه وزارت دفاع و برخی از دستگاه های دیگر هم کمک بگیریم. باید هرچه زودتر اکسیژن رسانی به بیماران را تقویت کنیم. یک بیمار مبتلا به کووید-19 بیرون از آی سی یو، حدود هشت تا 11 لیتر اکسیژن در دقیقه نیاز دارد و در آی سی، بیش از 27 لیتر در دقیقه به اکسیژن نیاز دارد.
                                                         مدافعان سلامت با معوقات 10 - 15 ماهه بیماران را تنها نگذاشتند

وی با اشاره به وضعیت نیروی انسانی بیمارستان ها، گفت: ما بی نظیرترین پرستاران، بهورزان و کادر بهداشتی و درمانی جهان را داریم و خواهشم این است که این افراد را تکریم کنیم. یک پرستار، یک بهورز و نیروی خدماتی ما در روزهای سخت اول که کمبود امکانات داشتیم، ما را ترک نکرد و  به دلیل معوقات کارانه بیمار را ترک کرد و برای اعتراض به خیابان ها نیامدند. پرستاران و نجیب ترین افرادی که در رده های مختلف با ما کار می کنند، با معوقات 10 تا 15 ماه هرگز ما و بیماران را تنها نگذاشتند. بنابراین اولا باید این افراد را تکریم کنیم و ما هم در صددیم که مطالبات‌شان را به حداقل برسانیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: همچنین برای حفاظت پرسنل هرچه نیاز بوده فراهم کردیم. نباید عزیزی از کادر درمان و بهداشت در پوشش و حفاظت دچار کاستی شوند. البته گاهی متاسفانه خودشان رعایت نمی کنند که تقاضا دارم، همکاران بیشتر رعایت کنند. در عین حال از ظرفیت بیمارستان های معین برای آموزش نیروهایمان استفاده کنید. با همکاری معاونت آموزشی و درمان تصمیماتی را برای حذف امتحان بورد در یک مقطع و توزیع نیروها در مرداد ماه گرفتیم تا بتوانیم نیروی پزشکی کشور را در اسرع وقت با دانش آموختگان دوره های رزیدنتی کشور حل کنیم و پرستاران ترم آخر را زودتر دعوت کنیم تا از مرداد ماه سرکار روند.
                                                              امسال 10هزار تخت بیمارستانی اضافه می شود

وزیر بهداشت همچنین افزود: حتما پروژه های نیمه تمام را جدی بگیرید. حداکثر تختی که در سال های قبل اضافه شده، 4500 تخت بوده است، اما امسال می خواهیم حدود  10 هزار تخت بیمارستانی را اضافه کنیم که کمک می کند هم کبود تخت را در کشور جبران کنیم که قسمت عمده آن هم آی سی یو خواهد بود و  هم به دنیا اعلام کنیم که هم کووید را مدیریت کردیم و هم از توسعه زیرساخت هایمان به دلیل مشکلات تحریم غافل نبودیم.
به تله پروتکل های غیرعلمی نیفتید
                                                                      توزیع بیمارستانی رمدسیویر و فاویپیراویر

نمکی با بیان اینکه بحث دارو بحث جدی ماست، گفت: خواهشم از روسای دانشگاه ها این است که به تله پروتکل های غیر علمی نیفتند. اینکه یک تحقیق در یک جای دنیا می گوید که فلان دارو موثر است، آن را به عنوان یک پروتکل در دانشگاه ها تعریف نکنید و ما را به تله بازاریابی شرکت ها گرفتار نکنید. در عین حال ما تلاش کردیم که داروهایی که تا امروز مشخص شده که در درمان کووید-19 حداقل اثر را دارد، مهیا کنیم. بر همین اساس دیروز رمدسیویر را برای دانشگاه ها توزیع کردیم و در اواخر این هفته رمدسیویر تولید داخل که از ما های قبل در چند کمپانی داخلی شروع شده، به بازار می آید. داخلی فاویپیراویر را تولید کردیم. خواهشم این است که توزیع شان فقط در بیمارستان و از سوی پزشک متخصص باشد. نباید یک داروی ضد ویروس را که می تواند مقاومت جدید در سایر ویروس ها ایجاد کند را هر کسی نسخه کند و هر داروخانه ای هم آن را به دست بیمار بدهد. خواهشم این است که دارو را به صورت مناسب و علمی تامین کرده و در اختیار می گذاریم، اما بیهوده آن را مصرف نکنید.

نمکی ادامه داد: توصیه دیگر من رسیدگی به بیماران کرونایی است و اولین گامی که می خواهم روسای دانشگاه ها بردارند، منصوب کردن یک قائم مقام برای مدیریت امور کرونای استان که فقط کرونا را مدیریت کنند و سایر معاونت ها هم در مدیریت پیشگیری، مراقبت، آموزش و درمان کرونا با این فرد هماهنگ باشند و بیشتر به موارد غیرکرونا بپردازند.
                                                                             از بیماریهای غیرکرونا غافل نشوید

وی افزود: متاسفانه پوشش واکسیناسیون عمومی دنیا، 25 درصد دارد کاهش می یابد و ما هم قطعا از این جریان متاثر خواهیم شد. بیماران غیرواگیر دارند در ممکلت ها به گونه ای فراموش می شوند. به همین دلیل خواهشم این است که روسای دانشگاه ها از امروز یک نفر را به عنوان قائم مقام شان در مدیریت کرونا منصوب کنند و بقیه موارد را معاونت ها به کارشان بپردازند. مواردی مانند واکسیناسیون، مراقبت از زنان باردار، برنامه های پزشک خانواده، سیستم ارجاع، هر خانه یک پایگاه سلامت و... که باید این برنامه ها را امسال اجرا کنیم. بنابراین کرونا نباید ما را از غیر کرونا  غافل کند. خواهشم این است که مراکز 16 ساعته کرونا را از مراکز خدمت رسانی های دیگر جدا کنید. قطعا باید برای بیمارانی که می خواهند مراقبت های بارداری، واکسیناسیون و... مراجعه کنند، مراکز جداگانه ای را اعلام کنیم تا مردم بتوانند مراجعه کنند.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.