جمعه، 31 فروردین 1403

اجازه ندهید کادر درمان خسته و فرسوده شود

اجازه ندهید کادر درمان خسته و فرسوده شود
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز: مردم این استان به دلیل سال‌ها زندگی با ریزگردها، دچار بیماری‌های آسم و تنفسی‌اند، به همین دلیل شدت بیماری در آنها بیشتر از اهالی شهرهای دیگر است

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی روزنامه شهروند در یکی از مقالات صبح شنبه 21 تیرماه خود به موضوع خستگی کادر درمان پرداخته است. در این مقاله می خوانیم:

مقصد گروه ١٥ نفره، دو بازار شلوغ شرق اهواز بود؛ کوی علوی و کیان.  یک گروه داوطلب با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی اهواز همراه با چند نفر از کادر درمان پنجشنبه بعدازظهر پلاکارد به دست با کیسه‌های پر از ماسک به سمت دو بازاری رفتند که بیشتر جمعیتش دستفروشانی‌اند که عصر هر روز جمع‌می‌شوند و کاسبی می‌کنند. گروه، لباس‌های سفید ویژه به تن کرده و صورت‌ را با ماسک و شیلد پوشانده بودند. آنها با یک دست پلاکارد را بالا گرفته بودند و با دست دیگر، ماسک توزیع‌می‌کردند. از میان شلوغی جمعیت رد می‌شدند و بساط دستفروشان را دور می‌زدند تا برسند به افرادی که ماسک نزده، حیران تماشایشان می‌کردند. آن‌طور که از فیلم‌ و تصاویر منتشرشده از لحظه ورود و راهپیمایی آنها در بازار پیداست، مردم از دیدن‌شان هم تعجب کرده‌ بودند و هم استقبال کردند، برایشان صلوات می‌فرستادند و تحسین‌شان می‌کردند. آنها حرف‌هایشان را روی پلاکاردها نوشته بودند: «برای حفظ جان خود هنگام بیرون آمدن از خانه حتما ماسک بزنید.» و «اجازه ندهید کادر درمان خسته و فرسوده شود.» به گفته حسین کاملی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز که خودش هم در میان گروه بود، این اولین باری است که چنین اتفاقی در خوزستان و شاید در کل کشور می‌افتند. او در توضیح بیشتر به «شهروند» می‌گوید که این اقدام به پیشنهاد دانشگاه علوم پزشکی اهواز انجام شده است و گروهی از کادر درمان و کارمندان دانشگاه تیم را همراهی کردند: «بخش آموزشی دانشگاه در راستای پیشگیری از شیوع کرونا برنامه‌هایی در نظر گرفته بود که این اقدام یکی از آنها بود، به همین دلیل این افراد در قالب تیمی ١٥نفره روز پنجشنبه به بازار اهواز رفتند تا به مردم آموزش‌های پیشگیری از ابتلا را ارایه دهند.» کاملی می‌گوید در میان این گروه پرستارانی هم بودند، آنها با مردم صحبت‌می‌کردند، آموزش استفاده از ماسک می‌دادند و از آنها می‌خواستند از ماسک استفاده‌کنند: «متاسفانه مردم به‌ویژه در این بازارها موارد بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، به همین دلیل تصمیم گرفته شد اقدامی فرهنگی برایشان انجام شود.» کاملی می‌گوید بازار کوی علوی و کیان اهواز از شلوغ‌ترین بازارهای اهواز است: «تردد مردم در این بازارها نقش قابل توجهی در انتقال بیماری دارد.» با اینکه استان خوزستان همچنان در وضع قرمز به سر می‌برد، اما مدیر روابط عمومی این دانشگاه تأکید می‌کند که موارد ابتلا نسبت به هفته‌های قبل کمتر شده و وضع باثبات‌تری ایجاد شده است: «به نظر می‌رسد از اول مرداد شرایط بهتری را در استان تجربه خواهیم کرد.»
یکی از افرادی که در این تیم حضور داشت و نخواست نامش در گزارش بیاید، به «شهروند» می‌گوید این اقدام از سوی گروه جهادی به صورت داوطلبانه انجام شد، آنها با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی به بازار رفتند و بین مردم که اغلب هم از قشر ضعیف‌‌اند، ماسک توزیع کردند. به گفته او مردم از این اقدام استقبال کردند و ماسک‌ها را همان جا به صورت زدند: «از بین ٢٠، ٣٠ نفر تنها یکی، دو نفر ماسک زده بودند، متاسفانه هم جمعیت بالا بود و هم مردم بدون فاصله و ماسک در کنار هم خرید می‌کردند.» او می‌گوید: «این گروه نزدیک به ٤٠ دقیقه در این دو بازار که در نزدیکی هم هستند، حضور داشتند و مردم را به استفاده از ماسک تشویق می‌کردند. برخی از ماسک‌ها قابل شست‌و شو بود و به آنها روش شست‌وشو هم آموزش داده شد.»

 مردم رعایت نمی‌کنند


«محمد»، میوه‌فروشی است که در مرکز اهواز مغازه دارد. او از وضع بازار کوی علوی و بازار کیان شهرش باخبر است و می‌گوید که حتی اگر دستور به تعطیلی بازار داده شود، باز هم بساطی‌های این دو بازار وسایل‌شان را پهن می‌کنند و به کاسبی‌شان ادامه‌می‌دهند. همیشه هم مشتری دارند. به گفته محمد بیشتر مشتریان این دو بازار از قشر ضعیف اقتصادی‌اند و معمولا هم توجهی به پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک و ... ندارند. «در این بازار تمام وسایل مورد نیاز مردم فروخته می‌شود، به دلیل شرایط منطقه معمولا هم خیلی وضع بهداشتی ندارد.» محمد می‌گوید با وجود اینکه شرایط اهواز قرمز است، اما در این مدت تمام بازارها فعال بوده‌اند و مردم هم در آن رفت‌وآمد می‌کنند: «بازارهایی که بیشترشان دستفروش‌اند، اصلا موارد بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، از آن طرف هم به دلیل شرایط بد اقتصادی تعطیل نمی‌کنند، به همین دلیل هم فعالیت‌شان ادامه دارد. خیلی‌ها به‌عنوان شغل دوم در این بازارها کار می‌کنند.» محمد می‌گوید کمتر از ٤٠‌درصد اهالی اهواز از ماسک استفاده می‌کنند: «وقتی از آنها درباره دلیل ماسک‌نزدن‌شان می‌پرسیم،‌ هزار بهانه می‌آورند.»

***به کانال سازمان نظام پزشکی بپیوندید

ممنوعیت اعلام آمار روزانه استان  
بیست‌ویکم خرداد، آخرین باری بود که دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا در استان خوزستان را اعلام کرد. آن روز بنا بر اعلام سخنگوی این دانشگاه شمار مبتلایان ٢٢‌هزار و ٧٧ نفر و  فوتی‌ها ٧٣٣ نفر بود. از میان تمام شهرستان‌های این استان اهواز بالاترین سهم را در تعداد مبتلایان و فوتی‌ها داشت. از فردای آن روز یعنی بیست‌ودوم خرداد روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز در اطلاعیه‌ای از دستور وزارت بهداشت برای اعلام‌نکردن آمارها خبرداد. در این اطلاعیه آمده بود که از این تاریخ ارایه آمارهای کرونا در این استان بنا بر دستورالعمل جدید وزارت بهداشت متوقف شده است و آمارهای استانی تنها از سوی سخنگوی وزارت بهداشت اعلام می‌شود. همه اینها درحالی است که سیما لاری، سخنگوی تازه منصوب‌شده وزارت بهداشت تاکنون آمار تفکیک‌شده‌ای از تعداد مبتلایان این استان اعلام نکرده و تنها به آمارهای کشوری ابتلا و فوتی‌ و اعلام وضع قرمز و هشدار استان‌ها اکتفا کرده است. او روز گذشته در کنار ٩ استانی که وضع قرمز دارند، نام استان خوزستان را آورد.

***سازمان نظام پزشکی  را در اینستاگرام  دنبال کنید
هجدهم تیر معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز اعلام کرد که این استان هفتمین هفته را در وضع قرمز سپری می‌کند و جزو مناطق خیلی پرخطر به شمار می‌رود. محمدعلوی در برنامه‌ زنده تلویزیونی گفته بود پیک بیماری در این استان طولانی شده و قدرت تخریبی آن بالا رفته است. به گفته او روابط خانوادگی، فرهنگی، بومی و اجتماعی در انتقال بیشتر بیماری در این استان تأثیر داشته است. علوی این را هم گفته بود که مردم این استان به دلیل سال‌ها زندگی با ریزگردها دچار بیماری‌های آسم و تنفسی‌اند و به همین دلیل شدت بیماری در آنها بیشتر از اهالی شهرهای دیگر است. براساس اعلام علوی آمار ابتلا به این بیماری‌ها در خوزستان بیش از دو برابر متوسط کشوری است و شاید به همین دلیل بعید نباشد که یک‌سوم مبتلایان یا مرگ‌ومیرهای کرونا متعلق به این استان است. چهاردهم تیرماه هم سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز اعلام کرده بود که ١٢ شهر این استان یعنی دزفول، آبادان، رامهرمز، شوش، شوشتر، کارون، امیدیه، اندیمشک، ماهشهر، مسجدسلیمان، هندیجان و گتوند در وضع قرمز قرار دارند، شهرهای اهواز، بهبهان، حمیدیه و خرمشهر در وضع نارنجی و شهرهای آغاجاری، اندیکا، ایذه، باغملک، باوی، دشت آزادگان، رامشیر، شادگان، لالی، هفتکل و هویزه در شرایط زرد به سر می‌برند. 

پایان

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.