جمعه، 10 فروردین 1403

ضرورت تصمیم گیری جدی برای مناطق زرد کرونا/تقویت مراقبت های خارج از بیمارستان

ضرورت تصمیم گیری جدی برای مناطق زرد کرونا/تقویت مراقبت های خارج از بیمارستان

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه در حوزه بهداشت دو استراتژی عمده تقویت رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی و مدیریت مراجعین سرپایی در مراکز بهداشتی است، گفت: اخیرا ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده است در مناطق قرمز برخی محدودیت‌ها اعمال شود، اما به نظر من به عنوان یک کارشناس، حتی باید در مناطق زرد هم تصمیمات جدی برای کنترل بیماری اتخاذ شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا دلاوری در نشست خبری که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، بیان کرد: شیوع بیماری کووید-۱۹ نزدیک به پنج ماه است که به صورت رسمی در کشور آغاز شده و اپیدمی آن همچنان ادامه دارد. بارها از بروز موج دوم و سوم این بیماری در کشور سخن به میان آمده، ‌اما بسیاری از متخصصان معتقدند همچنان در اپیدمی بیماری قرار داریم و چیزی به اسم موج دوم و سوم وجود ندارد.

وی افزود: افزایش موارد بیماری از حدود یک ماه قبل با تغییر سیاست‌هایی در بحث کلان کشور به وضوح پیش‌بینی می‌شد و محافل علمی اعلام می‌کردند که میزان بروز اپیدمی، بستری بیماران و میزان مرگ و میر افزایش خواهد یافت. این نشانه‌ای بود که افراد علمی از قبل اعلام کردند، اما مورد توجه زیادی قرار نگرفت. وقتی به جایی می‌رسیم که تخت‌های بیمارستانی در حال پر شدن است، بعد به فکر می‌افتیم.

دلاوری با بیان اینکه در ابتدای اپیدمی، بیماری به خوبی کنترل شد، ادامه داد: همبستگی اجتماعی و همدلی و کمک بین‌بخشی در آن برهه عالی بود و کنترل بیماری در ابتدا یکی از افتخارات کشور و نظام جمهوری اسلامی بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در حوزه بهداشت دو استراتژی عمده را پیش می‌بریم، اظهار کرد: یکی از استراتژی‌هایمان بحث فاصله‌گذاری فیزیکی است که اقداماتی مانند حفظ فاصله ۱.۵ متری، استفاده از ماسک، تعطیلی برخی اماکن، دورکاری و استفاده از فضای مجازی در کارهای روزمره و... زیرمجموعه آن محسوب می‌شوند. برخی دوستان دل‌نگران اقتصاد بودند، اما می‌توانستیم در بازگشایی جاهایی که ربطی به اقتصاد نداشت، ‌تاب‌آوری بیشتری داشته باشیم. به عنوان مثال در مدارس بحث اختیاری بودن را مطرح کردند، اما زمانیکه در شرایط اپیدمی قرار داریم، اختیاری معنا ندارد. یک مدیر مدرسه در یک مدرسه غیرانتفاعی دانش‌آموزان را مجبور به حضور کرده بود. حتی ممکن است در سطح دانشگاه‌ها هم این اتفاق بیفتد.

***به کانال سازمان نظام پزشکی بپیوندید

دلاوری افزود: در ادارات دولتی اعلام شد که دورکاری انجام شود و اگر هم بازگشایی انجام می‌شود، فاصله بین افراد حفظ شود. در عین حال در بخش بازار و بخش خصوصی همراهانی مانند تعزیرات، دادستانی و وزارت صمت را داریم که کمک ما هستند، اما باز هم ناهماهنگی‌هایی وجود دارد و در برخی بخش‌ها می‌بینیم که فاصله‌گذاری رعایت نمی‌شود. برخی مردم و مدیران ادارات و ... فاصله‌گذاری را شوخی گرفته‌اند.

وی با اشاره به حجم بالای سفرها در روزهای اخیر، گفت: مگر کمربند ایمنی با خواهش و تمنا اجباری شد؟. خیر، با وضع جریمه اجباری شد. حال اگر قرار باشد، عده‌ای از مردم استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی را شوخی بگیرند، باید به صورت جدی‌تری به این موضوعات ورود کنیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: استراتژی دوم ما در حوزه بهداشت، در حوزه مراجعین سرپایی است. باید توجه کرد که اگر تعداد بیمارستان‌ها و تخت‌هایمان به سه برابر وضعیت فعلی هم افزایش یابد، باز هم تکافوی اپیدمی را نمی‌کند. بنابراین باید به صورت سطح‌بندی‌شده ارائه خدمت دهیم. در زمانی که مردم راسا به بیمارستان مراجعه می‌کنند، ‌ممکن است حتی اگر به بیماری کووید-۱۹ مبتلا نباشند، بعد از مراجعه به بیمارستان آلوده شوند.

وی گفت: از طرفی اعلام شده که علائم بالینی کرونا تغییر داشته و یا ممکن است بروز آن متفاوت باشد. به عنوان مثال طبق مطالعات مختلف بین دو تا ۵۰ درصد افراد مبتلا، علائم اسهالی دارند و به طور میانگین ۱۱.۴ درصد از افراد مبتلا اسهال دارند. بنابراین لازم است افراد دارای علائم طبق دستورالعمل‌های مشخص که البته به دلیل ذات اپیدمی و ویروس امکان تغییر آن‌ها وجود دارد، در مراکز بهداشتی بررسی شده و در صورت نیاز به بیمارستان ارجاع شده و بستری شوند. در این روند کمتر از ۱۰ درصد افراد بستری می‌شوند. در حالی که اکنون ۵۰ درصد از تست‌های مثبت‌مان منجر به بستری می‌شود.

***سازمان نظام پزشکی  را در اینستاگرام  دنبال کنید

دلاوری تاکید کرد: بنابراین باید مجددا بحث مراقبت در منزل و سیستم‌های مراقبتی بیرون از بیمارستان و بخش خصوصی را تقویت کنیم. در حال حاضر تمام ۸۰ مرکز جامع سلامت در دانشگاه علوم پزشکی تهران باید بیمارانی را که به آن‌ها مراجعه می‌کنند، از نظر کرونا بررسی کنند. البته این کار مقداری هزینه‌های دانشگاه را افزایش می دهد، اما در کنترل بیماری موثر است. همچنین در مراکز ۱۶ ساعته تست PCR را انجام می دهیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران در فرودگاه اما خمینی ۱۰ هزار تست PCR گرفته و آزمایشگاه مرکز بهداشت ما ۴۵ هزار تست انجام داده است که به صورت رایگان بوده‌اند، گفت:  اگر تست فردی مثبت شود، خانواده او را هم از نظر ابتلا به کرونا مورد پیگیری قرار می‌دهیم. در هیمن زمینه شاهدیم که بخش خصوصی هم فعال شده و مردم از صبح تا شش بعد از ظهر صف می‌کشند تا تست بدهند. در حالی که ما تست را به صورت رایگان و با کیفیت بهتر انجام می‌دهیم، اما در بخش خصوصی مردم باید هزینه کنند و این اقدامات در کشور تقاضای القایی ایجاد می‌کند.

دلاوری با بیان اینکه خوشبختانه حوزه بهداشت استان تهران بر اساس نظر وزیر بهداشت به صورت یکپارچه دیده شده است، گفت: اعلام شده که از ۱۵ تیر ماه استفاده از ماسک اجباری می‌شود. مردم در بازار، صنوف، ادارات، بخش خصوصی و ... این موضوع را جدی بگیرند. تیم‌های ما به صورت سرزده از اماکن مختلف بازدید می‌کنند و اگر جایی تذکرات را جدی نگیرد، ‌با کمک حوزه قضایی و تعزیرات از فعالیت آن جلوگیری می‌کنیم.  قطعا اگر روال در حوزه فاصله‌گذاری و رعایت نکات بهداشتی تغییر نکند و مردم همکاری نکنند، روندمان قطعا صعودی خواهد بود.

وی گفت: بنابراین وضعیت طی دو ماه آینده صعودی خواهد بود، مگر اینکه تغییر خاصی رخ دهد. اخیرا ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده است، در مناطق قرمز برخی محدودیت‌ها اعمال شود، اما به نظر من به عنوان یک کارشناس، حتی باید در مناطق زرد هم تصمیمات جدی برای کنترل بیماری اتخاذ شود.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.