پنجشنبه، 30 فروردین 1403

روایتی از ۲۷ سال خدمت خالصانه شهید مدافع سلامت کرمانشاه

روایتی از ۲۷ سال خدمت خالصانه شهید مدافع سلامت کرمانشاه
دکتر شهید مهرداد نوروزی نخستین پزشک کرمانشاهی بود که در مبارزه با ویروس کرونا به فیض شهادت نائل شد و جامعه کرمانشاه را داغدار کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی نظام پزشکی و به نقل از تسنیم ؛ دکتر مهرداد نوروزی که در زمان شیوع کرونا مانند بسیاری از همکارانش در خط مقدم مقابله با این بیماری قرار داشت، در پی ابتلا به این بیماری به شهادت رسید که به مناسبت بزرگداشت شهادت دکتر مهرداد نوروزی با همسرش به گفت‌وگو نشستیم و این همسر فداکار از ویژگی‌های منحصر به فرد این شهید والا مقام برای ما سخن گفتند.

باتمانی با اشاره به اینکه شهید دکتر مهرداد نوروزی در 20 دی‌ماه سال 1345 در شهر کرمانشاه به دنیا آمد و در سال 1365 وارد دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و در سال 1372 موفق به کسب دکترای حرفه‌ای پزشکی از این دانشکده شدند گفت: دکتر نوروزی پس از فارغ‌التحصیلی به خدمت سربازی رفته و تمام طول مدت سربازی را در بیمارستان امام حسین(ع) کرمانشاه مشغول به خدمت شد.

همسر نخستین شهید مدافع سلامت کرمانشاه با بیان اینکه همسرم پس از اتمام خدمت سربازی برای گذراندن دوره طرح پزشکی به یکی از روستاهای توابع شهرستان روانسر در روستای تازه آباد رفت و در مرکز بهداشت آنجا مشغول به طبابت و درمان بیماران شد بیان کرد: نحوه آشنایی ما نیز با یکدیگر سنتی و به واسطه دوستی دیرینه پدر هر دو نفرمان و دوستی خواهر بزرگ ایشان با من انجام شد که زندگی مشترک را به دور از تجملات در سال 1374 آغاز کردیم که ماحاصل این ازدواج دو فرزند پسر است که از ایشان برای من به یادگار مانده که فرزند ارشدمان متولد سال 1376 و فرزند کوچکمان متولد 1389 هستند.

وی متانت، تواضع، بی‌تکبری، از خودگذشتگی و مردم‌داری را از خصوصیات بارز این شهید دانست و افزود: در میان بیماران و اقوام به این خصوصیات شهرت داشت و از هرنوع تکبری به دور بود و رابطه ایشان با بیمارانشان تنها رابطه پزشک با بیمار نبود.

***سازمان نظام پزشکی  را در اینستاگرام  دنبال کنید

باتمانی با بیان اینکه همسرم شماره تلفن همراه خود را در اختیار بیماران تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و خانواده معزز جانبازان و ایثارگران گذاشته و بارها پیش می‌آمد که حتی در ساعات نیمه شب پاسخگوی مشکلات و دغدغه‌های این افراد بود بیان کرد: رابطه دوستی و محبت‌آمیزی که دکتر با بیماران و مراجعه‌کنندگان خود برقرار می‌کرد زبانزد بود .

وی با بیان اینکه شهید نوروزی به هیچ‌وجه اهل ریا و تظاهر نبود و به معنای واقعی کلمه مخلص بود و تعهدی که وی نسبت به مردم و بیمارانشان داشتند مثال‌زدنی بود گفت: بارها پیش می‌آمد که در سفرهایی که به استان‌های همجوار داشتیم با تماس یکی از بیماران تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) یا خانواده محترم جانبازان و ایثارگران برنامه تفریحی را کنسل می‌کرد و برای رسیدگی به کار آنها به کرمانشاه بر می‌گشت.

همسر شهید مدافع سلامت افزود: در زمانی که کشور و به خصوص شهر کرمانشاه در شرایط بحرانی و قرمز از نظر ویروس کرونا بود نیز ذره‌ای از تعهد کاری همسرم کم نشد و حتی با کمبود نیروی درمانی در اوج این بحران ساعات کار خود را افزایش داد.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از دیگر ویژگی‌های اخلاقیوی عشق به اهل‌بیت علیهم‌السلام و خاندان عصمت و طهارت بود و به عنوان پزشک افتخاری آستان قدس رضوی در طرح ویزیت رایگان بیماران که در پارک شرقی کرمانشاه برگزار شد شرکت کرده بود بیان کرد: شهید نوروزی ارادت بسیار ویژه‌ای نیز نسبت به امام حسین(ع) داشت و همیشه از اینکه خادم زوار سرور و سالار شهیدان بود به خود می‌بالید و به عنوان پزشک افتخاری در موکب اربعین امام حسین(ع) به زوار خدمت‌رسانی می‌کرد.

فعالیت‌های جهادی در خدمت‌رسانی رایگان به مناطق محروم

باتمانی در پاسخ به سوالی مبنی بر نحوه فعالیت و نقش شهید نوروزی در جامعه سلامت کرمانشاه گفت: ایشان به مدت 27 سال به مردم خدمت خالصانه کرد و چندین سال در پزشک قانونی شهرستان کامیاران خدمتگزار مردم بود و به طور همزمان در بیمارستان امام خمینی(ره) و مطب شخصی به مردم این شهرستان خدمت‌رسانی می‌کرد و پس از آن در شهر کرمانشاه سال‌ها در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های سطح شهر به طبابت مشغول بود.

وی با بیان اینکه شهید نوروزی پزشک معالج بیماران تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و پزشک معتمد بیمه دی در امور جانبازان و ایثارگران، پزشک معتمد صداوسیما، پزشک معتمد بیمه سینا، پزشک معالج مرکز توانبخشی سپهر، مرکز توانبخشی جانبازان و ایثارگران، بیمارستان امام حسین (ع) و کلینیک‌ها و درمانگاه‌های شبانه‌روزی نیز بود و رابطه دوستانه و نزدیکی با این افراد داشت بیان کرد: وی در بازبینی و تأیید پرونده‌های درمانی آنان از هیچ نوع کمکی مضایقه نمی‌کرد و از احساس دینی که نسبت به جانبازان و خانواده ایثارگران داشت همواره برای فرزندانمان صحبت می‌کرد.

همسر نخستین شهید مدافع سلامت استان کرمانشاه با اشاره به اینکه این شهید از پزشکان بسیج جامعه پزشکی استان نیز بود و در فعالیتهای جهادی و داوطلبانه این نهاد در جهت خدمت‌رسانی رایگان به مناطق محروم حضور داشتند اظهار کرد: همسرم در زلزله سرپل‌ذهاب به کمک مردم آسیب‌دیده رفت و چندین روز مشغول امدادرسانی به زلزله‌زدگان بود.

***به کانال سازمان نظام پزشکی بپیوندید

وی با بیان اینکه شهید مسئول فنی درمانگاه شبانه‌روزی مسکن واقع در محله مسکن نیز بود که جزو محلات قرمز و خطرناک کرمانشاه از نظر شیوع ویروس کرونا اعلام شده بود بیان کرد: آن روزها برای من و فرزندانم روزهای پر از استرس و دلشوره‌ای بود و فقط دعا می‌کردیم اتفاق ناگواری رخ ندهد.

خدمت شبانه‌روزی به مردم در روزهای کرونایی

باتمانی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه شهید نوروزی پس از شیوع ویروس کرونا در کشور و کرمانشاه چه فعالیت‌هایی برای خدمت به مردم داشتند گفت: با شیوع این ویروس منحوس در کشور دکتر با وجود مخالفت‌های بنده که اصرار داشتم ایشان ساعات کاری خود را کمتر کند حتی یک ساعت هم دست از خدمت برنداشتند و از روزی که این ویروس وارد کشور شد به صورت شبانه‌روزی حتی ایام تعطیل نوروز همه روزه مشغول به طبابت و مداوای بیماران بودند.

وی با بیان اینکه همسر بنده برای افراد نیازمندی که قادر به تهیه ماسک و محلول ضدعفونی کننده نبودند با هزینه شخصی این اقلام را تهیه می‌کرد اظهار کرد: ایشان از هیچ نوع خدمتی در این ایام دریغ نکرد و خود را سپر بلای مردم نمود و حتی تا روز قبل از آن که علایم اولیه بیماری در ایشان بروز کند و تست ایشان مثبت شود دست از تلاش و مبارزه با این ویروس برنداشت.

همسر شهید مدافع سلامت با اشاره به اینکه در این ایام بنده و فرزندانم بسیار نگران وضعیت بیماری بودیم عنوان کرد: مطب دکتر در محله حافظیه بود و ایشان به منظور رسیدگی به بیماران کمیته امداد به مطب شخصی خود می‌رفت و از طرفی محله شلوغ و پر رفت و آمد مسکن نیز که طی اطلاعیه‌های صادر شده وضعیت بسیار نامطلوبی داشت محل خدمت همسرم بود.

وی با بیان اینکه به علت کمبود نیروی پزشک در درمانگاه شبانه‌روزی، خود دکتر کمبودهای موجود را پوشش می‌داد و کشیک‌های 24 ساعته داشت بیان کرد: در این ایام بنده و فرزندان از ایشان درخواست می‌کردیم که مدتی را استراحت کند تا وضعیت این ویروس مشخص شود اما همسرم مدام از ادای دین خود نسبت به کشور صحبت می‌کرد.

شهادت آروزی دیرینه همسرم بود

باتمانی افزود: شهید نوروزی بی‌نهایت نسبت به حرفه و شغلی که داشت متعهد بود و در پاسخ به نگرانی‌های ما می‌گفت که اکنون کشور در وضعیت حساس و بحرانی قرار دارد و به بنده و امثال ما احتیاج دارند و تا جان در بدن و توان دارم باید در خدمت کشورم باشم و این موضوع باعث شد که دیگر به خود اجازه ندهیم این درخواست مرخصی را تکرار کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از حسرت‌هایی که همسر بنده همیشه در مورد آن صحبت می‌کرد شهادت بود بیان کرد: زیرا ایشان به واسطه شرایط موجود در خانواده و بیماری مادر مرحومه‌شان سعادت حضور در جبهه‌های دوران دفاع مقدس را نداشت و حضور وی محدود به کمک‌ها و فعالیت‌های پشت جبهه بود.

همسر نخستین شهید مدافع سلامت استان کرمانشاه با اشاره به اینکه شهید نوروزی همیشه افسوس این موضوع را می‌خورد و سرانجام به آرزوی دیرینه خود یعنی شهادت رسید گفت: ایشان در راه دفاع از حریم سلامت مردم تا پای جان ایستاد و در روز 25 فروردین ماه 1399 به فیض شهادت نائل آمد.

وی با اشاره به جمله شهید آوینی در مورد شهادت اظهار کرد: شهید آوینی همواره تاکید داشت که شهادت یک لباس تک‌سایز است هروقت و هرزمان اندازه‌ات را به لباس شهادت رساندی هرجا که باشی با شهادت از دنیا می‌روی و شهید نوروزی هم می‌دانست چه عاقبت نیکویی در انتظارش است که این‌گونه متین و استوار استقامت می‌کرد.

اوج گیری کرونا پس از سفرهای نوروزی و مبتلا شدن دکتر نوروزی

باتمانی در پاسخ به اینکه که چه زمانی از ابتلای ایشان به این ویروس منحوس آگاه شدید و عکس‌العمل خانواده چه بود اظهار کرد: دکتر در فروردین‌ماه با بیماران زیادی ارتباط داشت که شاید یک علت آن سفرهای نوروزی بود که با وجود هشدارها به استان انجام شد و در همین ایام شیوع کرونا در کرمانشاه اوج گرفت و به گفته خودشان بیشتر با بیماران بدحال تنفسی و دارای علائم واضح این بیماری برخورد داشت.

وی با بیان اینکه همسرم دو روز قبل از بستری شدن علائمی مانند ضعف، خستگی و سردرد پیدا کرد و به دنبال آن تست داد و جواب تست وی مثبت اعلام شد گفت: صبح روز بعد در بیمارستان فارابی بستری شد و بنده بعد از این که مطلع شدم ایشان مبتلا شده شوکه و نگران شدم اما دکتر در کمال ارامش طوری وانمود کرد که انگار هیچ مشکلی نیست و مدام به خاطر حفظ آرامش من و بچه‌ها می‌گفت که حالش خوب است و چند روز بعد به خانه برمی‌گردد.

همسر شهید با اشاره به اینکه دکتر روحیه شوخ طبعی داشت و همیشه گشاده‌رو بود و حتی زمانی که بستری شد به گفته پرسنل بخش به سایر بیماران روحیه داده و با آنان مزاح می‌کرد عنوان کرد: وی مدام با ما در تماس بود و با بچه‌ها شوخی می‌کرد سعی داشت آرامش خاطری برای ما ایجاد کند.

وی با بیان اینکه دکتر بی‌نهایت فرزند دوست بود و رابطه بسیار خوبی با آنان داشت و علاقه عجیبی به پسر کوچکش ارسام که 9 ساله است داشت گفت: با وجود خستگی‌های بعد از کشیک‌های طاقت‌فرسای شبانه به محض برگشت به خانه و قبل از هرکاری با آرسام مشغول بازی می‌شد و علاقه وصف‌ناشدنی به آرسام داشت.

باتمانی با اشاره به اینکه شب قبل از بستری شدن با تلفن همراه پسر بزرگم پرهام تماس گرفت و دقیق نمی‌دانم که چه حرف‌هایی بین پدر و پسر رد و بدل شد که پرهام توان جواب دادن نداشت و فقط اشک می‌ریخت افزود: شب خیلی سختی را پشت سر گذاشتیم و روز بعد طبق قراری که شب گذشته با ایشان گذاشته بودیم برای دیدنشان قبل از بستری شدن و ورود به بخش راهی بیمارستان شدیم و هنگامی که آنجا رسیدیم ایشان در بخش اورژانس بیمارستان فارابی منتظر ما بود و اجازه نزیک شدن به ما ندادند.

وی با بیان اینکه از فاصله چند متری ایشان را دیدیم و در همین زمان هم ایشان به ما روحیه داد و این آخرین دیدار ما با ایشان بود که با فاصله چندمتری انجام گرفت اظهار کرد: در مدت بستری بودن همسرم که هشت روز طول کشید چندین بار تا نزدیک در بخش نیز رفتیم ولی بخاطر آلودگی بخش موفق به دیدار نزدیک نشدم.

در روزهای آخر تنها شنونده صحبت‌های ما بود

همسر شهید نوروزی با اشاره به اینکه دکتر چهار روز آخر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بود و به علت افت اکسیژن خون به دستگاه وصل شد گفت: تا قبل از آن مدام با ما به صورت تلفنی در تماس بودیم و همسرم روحیه بالای خود را نشان می‌داد و شوخی می‌کرد و سعی داشت همه چیز را عادی جلوه دهد تا قدری از نگرانی‌ها و دلتنگی‌های ما کم شود و در این امر نیز خیلی خوب عمل کرد و ما به فکر ترخیص و ادای نذر بودیم.

وی با بیان اینکه تا روزی که گفتند دکتر به ای سی یو منتقل شده از شدت وخامت حال ایشان آگاه نشدیم که بعد متوجه شدیم که برای نگران نشدن ما ایشان خود این درخواست را داشته است بیان کرد: وقتی به ای سی یو منتقل شد تنها راه تماس ما با ایشان از طریق پیامک بود و به صورت یک‌طرفه با ایشان تماس می‌گرفتیم.

***به کانال سازمان نظام پزشکی بپیوندید

باتمانی با اشاره به اینکه ایشان تنها شنونده بودند و ما صحبت می‌کردیم عنوان کرد: ساعات و دقیقه‌های سختی بود که نمی‌شود دشواری آنها را با کلمات بیان کرد و دو روز قبل از شهادت ایشان تنها راه ارتباطی از طریق پیامک بود و خدا می‌داند آن چند روز بر ما مانند چهل سال گذشت.

وی با بیان اینکه موضوعی که بسیار ناراحت کننده است غربت بالین ایشان هنگام بیماری و نداشتن ملاقات کننده بود گفت: همواه به یاد لحظات آخری که تنها و غریبانه پرکشیدند و لباس شهادت پوشیدند و ما کنار ایشان نبودیم هستم.

مردم کرمانشاه در فضای مجازی با ما همدردی کردند

همسر شهید نوروزی در پاسخ به این سوال که پس از شهادت ایشان، واکنش خانواده و مسئولان استان کرمانشاه به این ایثار و از خودگذشتگی چگونه بود گفت: در همان ساعات نخست مسئولان دانشگاه علوم پزشکی خبرشهادت ایشان را از رسانه ملی پخش و بلافاصله سایر مسئولان استان با ارسال پیام‌های تسلیت مراتب همدردی خود را ابراز داشتند.

وی بیان کرد: مردم فهیم و همشهریان قدردان نیز با وجود محدودیت‌هایی که به خاطر جلوگیری از شیوع ویروس کرونا وجود داشت با اهدای بنر تسلیت، ارسال تاج گل ، تماس تلفنی و ارسال پیام پوشش این موضوع در فضای مجازی همدردی و محبت خود را ابراز و نشان دادند.

باتمانی اظهار کرد: همدلی و همدردی مسئولان، مردم، همکاران و بیماران دکتر به خصوص بیماران کمیته امداد امام خمینی(ره) و خانواده جانبازان و ایثارگران ایشان، آشنایان و همه عزیزانی که حتی از شهرهای مختلف کشور ابراز لطف و همدردی داشتند باعث تسکین آلام و رنج‌های ما در این مصیبت بود.

وی عنوان کرد: پس از شهادت ایشان وقتی قدردانی مردم و بیماران دکتر را دیدم که چگونه قدردان زحمات ایشان هستند و برای همسرم سوگواری می‌کنند فهمیدیم راه و مسیری که طی کرده‌اند درست و بجا بوده و این رضایت قلبی و نام نیکی که از ایشان به جا مانده خود گویای تمامی زحمات ایشان در این سال‌ها است.

وی افزود: از زحمات فراوان آقای دکتر بابک صیاد و تمامی کادر درمان بیمارستان فارابی به ویژه پرسنل بخش نورولوژی مردان و آی.سی.یو 2 این بیمارستان که در دوران بستری همسرم از هیچ نوع کمکی مضایقه نکرده و در جدل روزهای سختی که بر ما گذشت در کمال محبت، عشق و انسان دوستی در کنارمان بودند تشکر می‌کنم.

وی گفت: همچنین مسئولان ارشد استان که با ارسال پیام تسلیت و تماس‌های تلفنی تسلی خاطر ما در این فقدان بزرگ بودند؛ آقایان بازوند استاندار، دکتر مرادی رئیس دانشگاه علوم پزشکی، دکتر حیدری رئیس سازمان نظام پزشکی، دکتر منصوری رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی و دکتر معتمدی مدیرعامل جمعیت هلال احمر تشکر می‌کنم.

***سازمان نظام پزشکی  را در اینستاگرام  دنبال کنید

وی افزود: از حجت‌الاسلام جلیلیان نماینده ولی فقیه در سپاه نبی اکرم(ص) استان کرمانشاه، آیت الله نریمانی نماینده مردم شریف کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری، دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی استان کرمانشاه، آقایان صفری، رشیدی، سلیمانی و رضایی نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، آقایان سعید‌ی‌جم دبیر تشکل فعالان سیاسی جامعه پزشکی، متینی‌راد دبیر حزب مستقل و اعتدال ایران در کرمانشاه، اقبال مدیر گروه افسران جنگ نرم استان کرمانشاه و همه بزرگوارانی که شاید به علت تشویش خاطر نام آن ها از قلم افتاده باشد تقدیر و تشکر دارم.

کادر درمان چتری در بارش مصیبت شده‌اند

همسر نخستین شهید مدافع سلامت استان کرمانشاه با بیان اینکه پزشکان، پرستاران و تمامی کادر درمان در این روزهای سخت چتری در بارش مصیبت شده‌اند بیان کرد: این مدافعان سلامت بی ادعا سلامت خود و خانواده‌هایشان را در معرض خطر قرار داده و واژه‌هایی همچون ایثار و خدمت را آبرویی دوباره بخشیده‌اند.

وی با اشاره به اینکه این عزیزان از جانشان مایه گذاشته‌اند گفت: حداقل کاری که به منظور قدردانی از ایثار و فداکاری شهدای مدافع سلامت و کادر درمانی کشور می‌توان انجام داد توجه مردم به ماندن در خانه و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مسائل پیشگیرانه است.

باتمانی افزود: امیدواریم مردم این روزهای سخت کرونا را جدی گرفته و تا حد امکان از خانه بیرون نروند و هشدارها را جدی بگیرند تا دیگر خانواده هیچ یک از مدافعان سلامت و مردم عزیز کشورمان این درد و رنچ بزرگ را شاهد نباشند.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.