پنجشنبه، 9 فروردین 1403

مخصوص دندانپزشکان-قسمت سوم

آنچه دندانپزشکان باید در مورد کووید-19 بدانند

آنچه دندانپزشکان باید در مورد کووید-19 بدانند
با رعایت نکات بهداشتی و غربالگری مناسب بیماران اورژانسی و استفاده مناسب از وسایل می‌توان تدریجا دندانپزشکان را به کلینیک‌هایشان بازگرداند.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی به نقل از کارگروه تازه های پژوهشی معاونت آموزشی و |زوهشی سازمان، 


_ رادیوگرافی‌ها باید در زمان اپیدمی طوری بکار رود که محرک سرفه یا رفلکس gag نباشند، همانند panoramic radiograph یا cone-beam computed tomography (CBCT) استفاده شوند. اگر از رادیوگرافی‌های داخل دهانی استفاده می‌شود باید سنسورها بصورت دوبله پوشیده شوند تا از انتقال آلودگی و پرفوراسیون پیشگیری گردد.
_ از rubber dam یا جداسازهای پلاستیکی باید در طی درمان‌های اِندودونتیک استفاده شود، بخصوص در کودکان و درمان‌های ترمیمی و در زمانی که rotary instruments بکار می‌رود. رابر دَم در طی fixed partial denture و یا آماده سازی single-crown باید در نظر گرفته شود. برای مثال یک مارژین سوپراژینژیوال برای بریج خلفی مهیا شود و یا یک split dam بکار رود. بد نیست که رابر دَم طوری قرار بگیرد که بینی را نیز بپوشاند. ضمنا وسایلی مثل آئینه و سرنگ و کاف فشار خون single-use استفاده شود.
_ پیشنهاد می‌شود بجای استفاده از وسایل اولتراسونیک که ممکن است آئروسول تولید کنند در هنگام رفع پلاک و کالکولوس از روش سنتی دستی استفاده شود و پولیش هم دستی باشد. حتما مصرف high-speed handpieces و three-ways syringe در دوران اپیدمی محدود شود.
_ ضدعفونی سطوح، با توجه به ماندگاری ۹ روزه ویروس در دمای اطاق از اهمیت برخوردار است. فضای کار خشک نگه داشته شود و محیط و سطوح با الکل ۷۰٪ و یا هیدروزن پراکساید ۰/۵٪ و سدیم هیپوکلرایت ۰/۱٪ استفاده شود. محیط اطاق درمان با اتمام کار هر مریض باید ضدعفونی شود. ضمنا از سطل‌های زرد با کیسه‌های گردن غازی برای ضایعات و زباله استفاده شود.

سایر نکات بهداشتی عبارتند از :
_ در زمان کشیدن دندان بیمار در وضع سوپاین باشد.
_ در زمان خروج کامل یا پارشیال denture از لمس سایر چیزها پس از لمس بزاق خودداری شود.
_ هر وسیله پروستودونتیک مثل دهان بازکن و کلا هرچه وارد دهان شود باید بلافاصله ضدعفونی موثر گردد.
_ عملیات ساکشن بزاق طوری نباشد که gag تحریک شود.
از وسایل با سایز مناسب استفاده شود که رفلکس سرفه و یا gag تحریک نشود و بهتر است منطقه زبان و حلق بی‌حس شود تا این رفلکس‌ها کمتر شوند.

_ نتیجه می‌گیریم با رعایت نکات بهداشتی و غربالگری مناسب بیماران اورژانسی و استفاده مناسب از وسایل می‌توان تدریجا دندانپزشکان را به کلینیک‌هایشان بازگرداند.

✍دکتر حسن رودگری
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

کارگروه تازه‌های علمی کرونا
سازمان نظام پزشکی کشور

منبع:
PIMD: 32380453
 

:memo: @covid19_research_news

 

قسمت اول

قسمت دوم

برچسب ها : کرونا
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.