جمعه، 10 فروردین 1403

بخش نخست

موج دوم اپیدمی کووید-۱۹

  • 30 اردیبهشت 1399
  • 18:03
  • پژوهش
  • 0 دیدگاه
  • Article Rating
 موج دوم اپیدمی کووید-۱۹
این روزها اکثر صاحب نظران اپیدمیولوژیست، ویروس‌شناس و علوم اجتماعی و رفتاری در حال هشدار نسبت به بازگشایی قرنطینه‌ها هستند چون بخصوص با افزایش دما رفتار مردم طوری خواهد بود که کنترل فاصله اجتماعی و دستورات بهداشتی سخت‌نر خواهد شد. از جانب دیگر تجربه پاندمی‌های قبلی حاکی از احتمال ایجاد موج دوم ابتلا می‌باشد. این هشدارها در حدی است که کابینه اروپا در بروکسل آنها را جدی گرفته و در صدد اتخاذ استراتژی‌های متناسب می‌باشد. استفان کِرسمائکر سخنگوی کمیسیون اروپا از اعضا خواسته تا خود را برای موج دوم ابتلا آماده نگهدارند، کما اینکه در آلمان رشد مجدد در آمار ابتلا پس از ترقیق قرنطینه گزارش شده است. 

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی به نقل از کارگروه تازههاتی پژوهشی معاون آموزشی:

🔹در حالیکه اکثر کشورهای جهان و از جمله اروپایی‌ها همانند اسپانیا، یونان، آلمان و حتی انگلستان که آسیب جدی از بیماری کووید۱۹ خورده، مشغول سبک کردن فشار lockdown یا همان قرنطینه خانگی و بازگشایی اقتصاد هستند، مطالب و نظریات متفاوتی از همه سو در خصوص لزوم گشایش قرنطینه در جریان است که می‌توان مجموع آنها را به شرح زیر تحلیل و جمع‌بندی کرد. هرچند باید توجه داشت که موج دوم اپیدمی هنوز واقع نشده و نظریات بر اساس گمان و یا تجارب گذشته است.

🔸این روزها اکثر صاحب نظران اپیدمیولوژیست، ویروس‌شناس و علوم اجتماعی و رفتاری در حال هشدار نسبت به بازگشایی قرنطینه‌ها هستند چون بخصوص با افزایش دما رفتار مردم طوری خواهد بود که کنترل فاصله اجتماعی و دستورات بهداشتی سخت‌نر خواهد شد. از جانب دیگر تجربه پاندمی‌های قبلی حاکی از احتمال ایجاد موج دوم ابتلا می‌باشد. این هشدارها در حدی است که کابینه اروپا در بروکسل آنها را جدی گرفته و در صدد اتخاذ استراتژی‌های متناسب می‌باشد. استفان کِرسمائکر سخنگوی کمیسیون اروپا از اعضا خواسته تا خود را برای موج دوم ابتلا آماده نگهدارند، کما اینکه در آلمان رشد مجدد در آمار ابتلا پس از ترقیق قرنطینه گزارش شده است. 

🔸اتحادیه اروپا از اعضا خواسته تا گشایش تدریجی قرنطینه صرفا بر مبنای اطلاعات اپیدمیولوژیک موثق باشد. کلاوس سیچوتک از EU نیز می‌گوید زمان کوتاه است و تا پیش از موج بعدی باید به علم و Biomedicine برای واکسن و درمان روی آورد.  

🔸از جمله آمادگی‌ها برای موج دوم تجهیز و تازه‌سازی امکانات ICU و ملزومات حفاظتی و ایجاد Stock مکفی برای تست‌های تشخیصی است که ترجیحا بهتر است به تست‌های رپید معتبر چشم داشت و پژوهش‌های مرتبط را در اسرع زمان بر روی Validation و ارتقای آنها متمرکز نمود. 

🔸از سوی دیگر سازمان جهانی بهداشت نیز اعلام نمود که ویروس کرونا هرگز نخواهد رفت و موج دوم آن در حال شکل‌گیری است و چه بسا موج سومی نیز باشد. این هشدارها نگرانی را نسبت به شُل شدن محدودیت‌های lockdown و آزادسازی مراودات اجتمادی افزایش می‌دهد و  نهایتا نظریه نجات اقتصاد و اجتماع در تقابل با نظریه نجات سلامت و جان تدریجا قرار می‌گیرد.
یعنی از طرفی سیاستمداران و مدیران ارشد به فکر پیشگیری از فروپاشی ساختارهای اقتصادی و اجتماعی و حتی روانی جوامع هستند و با کاهش محدودیت‌ها موافقند ولی کنشگران بهداشتی و صاحب‌نظران پزشکی بر طبق پیش بینی‌های خود مخالف این امرند. 

🔸جا دارد توجه کنیم که در بین دانشمندان و بخصوص اپیدمیولوژیست‌ها و ویروس‌شناسان نحوه ماندگاری ویروس هنوز مورد مناقشه است و تعدادی به آندمیک شدن شکل ضعیف آن در آینده اعتقاد دارند و تعدادی هم به احتمال حمله امواج کشنده بعدی همانند آنفلوانزای اسپانیایی در قرن ۲۰ اعتقاد دارند، بخصوص که هنوز از کیفیت و ماندگاری ایمنی پس از ابتلا به کووید۱۹ نیز اطمینان قطعی نداریم.
ادامه دارد .....

✍️ دکتر حسن رودگری
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

کارگروه تازه‌های علمی کرونا
سازمان نظام پزشکی کشور

📝 @covid19_research_news

برچسب ها : کرونا
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.