چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403

ژورنال NEJM مطرح کرد:

نکاتی پراکنده در مورد کشف ویروس کرونای جدید در Semen، احتمال DVT در بین مبتلایان کووید-۱۹ و بی اثر بودن هیدروکسی کلرکین

  • 22 اردیبهشت 1399
  • 08:05
  • پژوهش
  • 0 دیدگاه
  • Article Rating
نکاتی پراکنده در مورد کشف ویروس کرونای جدید در Semen، احتمال DVT در بین مبتلایان کووید-۱۹ و بی اثر بودن هیدروکسی کلرکین
در یک مطالعه آلمانی بر روی اولین ۱۲ مورد فوت ناشی از کووید-۱۹ در هامبورگ ۵۸٪ آنها DVT در زمان مرگ داشتند که در اتوپسی کشف شد و علت مرگ ۴ مورد از آنها آمبولی ریه ثبت گردیده بود. از کل ۱۲ اتوپسی ۳ مورد fresh DVT بدون آمبولی ریه داشتند. محققین نتیجه گرفتند شیوع بالای ترومبوزیس در کووید۱۹ می‌تواند ناشی از اثر ویروس بر کوآگولاسیون باشد و بیشتر این فوت شدگان درمانی برای ترومبوزیس دریافت نکرده بودند.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی به نقل از گروه تازه های پژوهشی معاون آموزشی و پژوهشی،نکاتی پراکنده در مورد کشف ویروس کرونای جدید در Semen، احتمال DVT در بین مبتلایان کووید-۱۹ و بی اثر بودن هیدروکسی کلرکین در ژورنال NEJM مطرح شده است که به قرار زیر است:

7 May 2020, NEJM (JAMA report)

🔹در یک‌مطالعه چینی از ۳۸ مرد مبتلا که نمونه Semen دادند ۶ نمونه مایع منی (۱۶٪) برای ویروس مثبت شد که ۴ نفر در مرحله حاد بیماری بوده و دو نفر نیز بهبود یافته بودند هرچند این مطالعه نمی‌توانست احتمال انتقال از طریق رابطه جنسی را تایید نماید. 

🔹در یک مطالعه آلمانی بر روی اولین ۱۲ مورد فوت ناشی از کووید-۱۹ در هامبورگ ۵۸٪ آنها DVT در زمان مرگ داشتند که در اتوپسی کشف شد و علت مرگ ۴ مورد از آنها آمبولی ریه ثبت گردیده بود. از کل ۱۲ اتوپسی ۳ مورد fresh DVT بدون آمبولی ریه داشتند. محققین نتیجه گرفتند شیوع بالای ترومبوزیس در کووید۱۹ می‌تواند ناشی از اثر ویروس بر کوآگولاسیون باشد و بیشتر این فوت شدگان درمانی برای ترومبوزیس دریافت نکرده بودند.
🔺نتیجتا در مدیریت بیماران حاد بخصوص با علائم تنفسی تشدید یافته باید به درمان آمبولی فکر کرد و چه بسا اکو اندام تحتانی و سایر روش‌های تشخیصی برای DVT مدنظر باشد و حتی بطور روتین در بستری‌های حاد و ICU بکار برود. 

🔹آناکینرا Anakinra یک ریکامبینانت آنتاگونیست برای گیرنده اینترلوکین-۱ است که در درمان روماتوئید آرتریت بکار می‌رود. یک‌مطالعه محدود که در Lancet روماتولوژی چاپ شد ۲۹ بیمار کووید۱۹ که دچار ARDS متوسط تا شدید بودند و دوز بالای وریدی آناکینرا دریافت نموده بودند با ۱۶ بیمار مشابه که فقط درمان استاندارد دریافت کرده بودند را مقایسه نمود.  تمام بیماران این مطالعه ایتالیایی ونتیلاسیون غیرتهاجمی
 و درمان استاندارد خارج از ICU دریافت نموده بودند و نهایتا مشخص شد دریافت آناکینرا با میزان survival بالاتری در ظرف ۲۱ روز در مقایسه با درمان استاندارد همراه بوده (۹۰٪ در قبال ۵۶٪)، هرچند mechanical ventilation-free survival rate در هر دو یکسان گزارش شد. در این مطالعه مشاهده شد که سطح C-reactive protein در دریافت‌کنندگان آناکینرا زودتر به نرمال برگشته بود. نتایج از نظر محققین امیدوارکننده بود اما نیاز به مطالعه بیشتر دارد. 

🔹یک مطالعه در بیمارستان‌های نیویورک بر روی ۱۴۰۰ بیمار تایید شده کووید۱۹ نشان دادکه مصرف هیدروکسی کلرکین هیچ ارتباطی با کاهش ریسک انتوباسیون و مرگ و میر در مقایسه با کسانی که این دارو را دریافت نکردند، نداشته است و حتی در بازه زمانی ۲۳ روزه مشابه هم نیز بوده و کوچکترین رجحانی برای مصرف هیدروکسی کلرکین مشاهده نشد.

✍️دکتر حسن رودگری
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

کارگروه تازه‌های علمی کرونا
سازمان نظام پزشکی کشور

منبع:
اینجا

📝 @covid19_research_news

برچسب ها : کرونا
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.