جمعه، 10 فروردین 1403

برگرفته از نیوزویک ۲۷آوریل۲۰۲۰

آیا ویروس کووید-۱۹ که از ووهان برخاسته یک سلاح بیولژیک بوده؟

  • 10 اردیبهشت 1399
  • 18:51
  • سلامت
  • 0 دیدگاه
  • Article Rating
آیا ویروس کووید-۱۹ که از ووهان برخاسته یک سلاح بیولژیک بوده؟
در انستیتوهایی همانند ووهان برای بررسی چگونگی جهش یافتن ژنوم ویروسها و تبدیل شدنشان به اپیدمی، آنها را در سلولهای زنده کشت داده و نسل به نسل ردیابی میکنند. البته یک محقق هلندی بنام Fouchier روش انتقال پرنده به پرنده زنده را برای آنفلوانزا مرغی ابداع کرد که به animal passage معروف شد. چنین روشهایی در عین حالی که به پیشرفت علم ویروس شناسی و شناسایی میزان و چگونگی جهش پذیری ویروس ها کمک میکند، اما خطر خروج از کنترل دارند که تا بحال بارها اتفاق افتاده.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، کانال تازه های پژوهشی کرونا زیر نظر معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی مطرح کرد: 

دیروز در نیوزویک مطلبی از قول مسئولین حکومتی آمریکا چاپ شد که برخلاف نظرات اولیه ایشان در مورد کروناویروس جدید بود.

🔹تنها یک روز پس از آنکه آمریکا از لحاظ تعداد مبتلایان به کووید۱۹ از چین پیشی گرفت، وزارت دفاع آمریکا نظر خود در مورد منشا ویروس جدید را تازه کرد و از اتهام "سلاح بیولژیک ساخته چین" به "رها شدن اتفاقی از یک آزمایشگاه تحقیقاتی در ووهان" تغییر داد.

🔸این گزارش که به تاریخ ۲۷ مارس (حدود یک ماه پیش) توسط دو افسر عالی‌رتبه وزارت دفاع آمریکا تهیه شد، آشکار ساخت که CIA نظریه ژانویه خود مبنی بر طبیعی بودن اپیدمی ویروس را به انتشار تصادفی و ناخواسته از یک آزمایشگاه بی‌مبالات تحقیقی در ووهان تغییر داد. عنوان این گزارش محرمانه عبارت است از: 
China: Origins of Covid-19 Outbreak Remain Unknown 
که تولید سلاح گونه ویروس و یا انتشار عمدی آن را رد میکند. این گزارش همچنین میگوید:
"ما مستنداتی نداریم که نشان دهد این ویروس عمدا آزاد شده و یا بعنوان سلاح بیولژیک تولید شده است، چون بعید است حاکمین چین تصمیم گرفته باشند چنین ویروس خطرناکی را آن هم در خاک چین عمدا رها کنند". 

🔸️اکثر پژوهشگران و متخصصین ویروس‌شناس نیز موافق دست‌ساز بودن این ویروس نیستند. آنها اعتقاد دارند تعیین منشا یک ویروس امر ساده‌ای نیست و در مورد سارس که در ۲۰۰۲ اپیدمی شد، ده سال طول کشید تا بفهمند از خفاشهای یک غار در ایالت یونان چین برخاسته بود. 

🔸️در مورد SARS-CoV-2 اشتباه چین در مخفی نگهداشتن شیوع اولیه آن بود که نهایتا منجر به اپیدمی در چین و متعاقبا پاندمی جهانی آن شد.

🔸 سازمان جهانی بهداشت نیز نتوانست ردی از یک آزمایشگاه بعنوان منشا کووید-۱۹ بیابد. البته وزارت دفاع و CIA در تحقیق خود به مدارکی دست یافتند که ۳۳ نفر از ۴۱ بیمار اول در ووهان ارتباطی با بازار فروش حیوانات مورد نظر چینی‌ها را نداشتند. 

🔸️اشتباه دوم چینی‌ها این بود که اصرار داشتند انتقال از حیوان به انسان است در حالیکه انتقال انسان به انسان قبل از آن در ووهان شروع شده بود و فرصت ارزشمند مقابله با گسترش بیماری و شروع بموقع قرنطینه از دست رفت.

🔸️از سوی دیگر انستیتو ویروس‌شناسی ووهان که بزرگترین کلکسیون ویروسهای خانواده کرونا (رایج در خفاش) را در اختیار دارد، در مجاورت بازار گوشت حیوانات animal market ووهان قرار گرفته است. از جمله فعالیت‌های این انستیتو تحقیق بر روی Gain On Function  است که بخش‌هایی از ویروس که به آن قدرت اپیدمی شدن می‌دهد را مورد مطالعه قرار می‌دهد. البته این فعالیت‌ها محرمانه نیست و در جهت پیش‌بینی و پیشگیری از پاندمی‌های ویروسی است و حتی یکبار ۲۰۰ میلیون دلار کمک نقدی از آمریکا نیز دریافت نموده است. هرچند در سالهای اخیر آمریکا در مورد مدیریت بی‌مبالات این انستیتو و استفاده از تکنیسینهایی که به درستی آموزش ندیده‌اند هشدار داده بود که پیش از اپیدمی در واشنگتن پست چاپ گردید. 

🔸️در انستیتوهایی همانند ووهان برای بررسی چگونگی جهش یافتن ژنوم ویروسها و تبدیل شدنشان به اپیدمی، آنها را در سلولهای زنده کشت داده و نسل به نسل ردیابی میکنند. البته یک محقق هلندی بنام Fouchier روش انتقال پرنده به پرنده زنده را برای آنفلوانزا مرغی ابداع کرد که به animal passage معروف شد. چنین روشهایی در عین حالی که به پیشرفت علم ویروس شناسی و شناسایی میزان و چگونگی جهش پذیری ویروس ها کمک میکند، اما خطر خروج از کنترل دارند که تا بحال بارها اتفاق افتاده. 

🔸️مهمترین تحقیق بر روی منشا ویروس جدید در Nature Medicine توسط کریستین آندرسن از Scripps چاپ شده که در طی آن با یک بررسی ژنتیکی به این نتیجه رسید که جهش و بیماریزایی ویروس بصورت پروتئین Spike نمودار میشود که پدیده طبیعی بوده و نتیجه دستکاری نمی‌باشد. البته مخالفین این تحقیق معتقدند پژوهش آندرسن امکان animal passage را در نظر نگرفته است. 

🔸خبر بد به گفته Ralph Baric از دانشگاه کارولینای شمالی این است که انستیتو ویروس شناسی ووهان یک ویروس دیگر هم در اختبار دارد که ۹۶٪ ژنوم آن مشابه ویروس کرونای جدید است و اگر بی مبالاتی آنها تکرار شود معلوم نیست با آن ۴٪ تفاوت چه اپیدمی دیگری هویدا شود. 

🔺نتیجه میگیریم که بهتر است بجای بحث در مورد منشا SARS-CoV-2، وقت را بر روشهای پیشگیری، تشخیص و درمان کووید-۱۹ بگذاریم و همزمان قوانین و دستورالعملهای جدی، دقیق و شدید برای مراکز تحقیقاتی که بر روی پاتوژنهای عفونی کار میکنند وضع کنیم.

✍️دکتر سید مختار گنجی، دانشگاه علوم پزشکی بابل
✍️دکتر حسن رودگری، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

کارگروه تازه‌های پژوهشی کرونا
سازمان نظام پزشکی کشور

منبع: نیوزویک

📝 کانال تازه های پژوهشی کرونا   

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.