جمعه، 10 فروردین 1403

۶۰۰ هزار نفر طی ۴۰ روز گذشته درخواست بیمه بیکاری کرده‌اند

  • 30 فروردین 1399
  • 11:00
  • سلامت
  • 0 دیدگاه
  • Article Rating
۶۰۰ هزار نفر طی ۴۰ روز گذشته درخواست بیمه بیکاری کرده‌اند
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از ثبت رقم بالای درخواست بیمه بیکاری طی ۴۰ روز گذشته خبر داد و گفت: با شیوع بیماری کرونا و رکود اقتصادی در کشور بسیاری از کارگران بیکار به طوریکه ۶۰۰ هزار نفر طی ۴۰ روز گذشته درخواست بیمه بیکاری کرده‌اند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و به نقل از خانه ملت ؛ محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به تعیین رقم حداقل دستمز کارگران در سال 99 در شورای عالی کار، عنوان کرد: برای نخستین بار بود که نماینده اتحادیه کارگران در نشست شورای عالی کار رقم تعیین شده برای دستمزد کارگران در سال 99 را امضا نکرد و این موضوع سابقه نداشت.

نسبت نصاب امضاها در شورای عالی کار ناعادلانه است

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متأسفانه آیین نامه برای تعیین حداقل دستمزد کارگر در شورای عالی کار به نحوی پیش بینی شده که نسبت نصاب امضاکنندگان به نحوی است که حتی اگر نماینده کارگران در شورا نیز رقم تعیین شده را تأیید و امضا نکند، تعداد امضای سایر اعضا  یعنی نماینده کارفرمایان و نماینده دولت، کفاف تصویب رقم تعیین شده را می‌دهد که این نشان می‌دهد خود آیین نامه شورای عالی کار برای تعیین حداقل دستمزد کارگر دچار ایراد است.

وی با تأکید بر اینکه برای تعیین دستمزد کارگران باید سه جانبه گرایی واقعی اعمال شود، تصریح کرد: چطور می‌شود ما برای کارگران تصمیم‌گیری کنیم و نماینده آن‌ها نیز در جلسه باشد ولی در صورت ناراضی بودن این قشر، باز هم مصوبه، قانونی شود.

حداقل حقوق کارگر در سال 99 بر اساس فرمول تعیین دستمزد باید دو میلیون 100 هزار تومان باشد

پورابراهیمی اضافه کرد: حداقل دستمزد کارگران برای سال گذشته یک میلیون و 560 هزار تومان تعیین شد که اگر این رقم با حفظ قدرت خرید مبنا قرار گیرد و مدل نرخ تورم 40 درصدی امسال روی آن اعمال شود، کف حقوق امسال کارگران دو میلیون و 100 هزار تومان می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس یادآروشد: طی مذاکراتی که با رئیس اتحادیه کارگران کشور داشتم، رضایت نماینده کارگران در نشست شورای عالی کار نیز با این رقم جلب خواهد شد.

وی یادآوری اینکه حداقل دستمزد کارکنان لشکری و کشوری در بودجه سال 99  دو میلیون و 800 هزار تومان در نظر گرفته شده است، گفت: چرا باید یک نیروی کارگری در دولت دو میلیون و 800 هزار تومان دریافت کند و یک نیروی کارگری در فضای غیردولتی کمتر از نصف آن را بگیرد؛ این اختلاف به هیچ عنوان عادلانه نیست.

پورابراهیمی تأکید کرد: نکته مهم این است که البته شرایط اقتصادی حال حاضر کشور به علت رکود موجب فشار به کارفرمایان نیز شده است لذا نباید با اصرار به ارقام بالا به میزان بیکاری کشور نیز بیفزاییم و در این شرایط غیرعادی باید دولت حمایت جدی‌‎ از کارفرمایان داشته باشد تا منجر به بیکاری کارگران نشود.

رقم عجیب درخواست بیمه بیکاری طی 40 روز گذشته

وی اضافه کرد: بر اساس آمار طی 40 روز گذشته با یعنی همزمان با شیوع بیماری کرونا نزدیک به 600 هزار نفر درخواست بیمه بیکاری کردند و این رقم در حال افزایش است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: در این شرایط نباید کارفرما را تحریک به تعدیل نیرو کرد چراکه رکود اقتصادی و تعطیلی‌های مکرر ناشی از کرونا به کارفرمایان نیز فشار وارد کرده است./

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.