پنجشنبه، 9 فروردین 1403

"فشار حداکثری" یا "تروریسم دارویی"؟

  • 30 فروردین 1399
  • 08:06
  • سلامت
  • 0 دیدگاه
  • Article Rating
 "فشار حداکثری" یا "تروریسم دارویی"؟


"فشار حداکثری" علیه ایران در هنگامه کروناویروس می‌تواند نتیجه‌ای وارونه و به زیان ترامپ داشته باشد.

نیک رابرتسون، سی‌ان‌ان، 8 آوریل 2020
1.  "فشار حداکثری" یا "تروریسم دارویی"؟! رهبران ایران، ایالات متحده را به فلج‌کردن نظام پزشکی این کشور در هنگامه همه‌گیری کروناویروس متهم می‌کنند- و این اتهام موجب شده توجه و موشکافی‌های جهانی درباره رفتار آمریکا تحت این بحران افزایش یابد.
2. متهم کردن سایرین توسط رژیم‌های استبدادی مانند ایران در سختی‌هایشان، رفتار تازه‌ای نیست. آیت‌الله‌های ایران از زمان روی‌کار آمدن در چهل سال پیش تاکنون آمریکا را مقصر مشکلات کشورشان دانسته‌اند. اما آنچه امروزه ایالات متحده با آن روبروست، کاملا متفاوت است. همه‌گیری کروناویرس جدید، خطرات را افزایش داده و خشم دیگران علیه سیاست‌های ترامپ را برانگیخته است.
3.  به جز ایران؛ رهبران ونزوئلا و کوبا نیز خواهان برداشته شدن تحریم‌های آمریکا هستند، تحریم‌هایی که دسترسی آنها به سیستم‌های مالی جهانی را مختل کرده است. این اتهامات پیامدهای ویرانگری برای آمریکا به همراه دارد و می‌تواند اعتماد جهانی به واشنگتن را کاهش داده و نتایج وارونه‌ای برای روسای جمهور آتی این کشور داشته باشد.
4. کارشناسان می‌گویند که تحریم‌ها قطعا گسترش بحران سلامت را به همراه دارد. صنم وکیل، کارشناس امور ایران در چتهام هاوس، می‌گوید: "ایران با مانعی مثل تحریم‌ها روبروست که از دسترسی آن به ارزهای خارجی مورد نیاز برای خریداری تجهیزات پزشکی- ماسک یا هر اقلام مورد نیاز برای مراقبت از مردم این کشور- پیشگیری می‌کند."
5. دکتر انسیه بصیری تبریزی در موسسه خدمات متحد سلطنتی انگلیس باور دارد که برغم معافیت‌های بشردوستانه، تحریم‌های آمریکا سیستم مراقبت سلامت ایران را با کمبود مواجه و آن را در برابر کروناویروس آسیب‌پذیر کرده است. "آنچه کووید انجام داد این بود که همانند سایر بحران‌های وخیم‌کننده‌ی شرایط، فقط شرایط موجود را بدتر کرد"، نظام پزشکی کشور و تدارکات آن پیش از شیوع همه‌گیری نیز فلج شده بود.
6.    دکتر محمدحسن بنی‌اسد، مدیرعامل هتل بیمارستان گاندی سال گذشته به سی ان ان گفته بود که "تحریم‌ها اولین مشکل در کشور و سیستم ما هستند. ما نمی‌توانیم پول انتقال دهیم و آمادگی‌های لازم برای جراحی‌ها را فراهم کنیم. این برای بیماران بسیار دشوار است و می‌تواند به مرگ برخی از بیماران بیانجامد."
7. فشار حداکثری در هنگامه کروناویروس می‌تواند نتیجه‌ وارونه‌ای به زیان آمریکا داشته باشد. به گفته‌ی صنم وکیل، پیام‌های کمک‌رسانی آمریکا به ایران دیگر قانع‌کننده و طنین‌انداز نیست و تحریم‌های این کشور شوک روانی بر مردم ایران وارد کرده است.
8.    "من فکر می‌کنم یک ایرانی که از دیرباز ایالات متحده را قدرتی رئوف و با شفقت می‌دانست که در مواقع بحرانی از سایر کشورها مراقبت می‌کند اکنون یک آمریکای ناسیونالیست می‌بیند." "به باور من تحریم ها، افزودن بر چالش هاب کنونی مردم عادی ایران است. آنها اکنون پی می‌برند که واقعا تنها هستند."
9.  تبریزی می‌گوید: چه بسا هدف واقعی ترامپ یا پمپئو این نباشد، اما ادامه‌ی سخت‌گیری علیه ایران – به قیمت جان مردم- به نفع سیاست‌های تندروهای ایران است، تندروهایی که در پی عمیق‌تر کردن اختلاف بین آمریکا و ایران هستند. "آنچه در چند ماه گذشته از طرف ایران شاهدش بوده‌ایم گسترش بی‌اعتمادی بوده است- این گرایش حتی از سوی آنهایی که در تشکیلات ایران حامی مشارکت با آمریکا بوده‌اند نیز مشاهده می‌شود."  نمونه بارز این که تندروها چگونه دست بالا را گرفته اند بازگرداندن پزشکان بدون مرز از ایران بود، بدون این که آنها بتوانند اقدامی در ایران انجام دهند. این پزشکان با تلاش روحانی، رئیس جمهوری میانه‌روی ایران و رایزنی‌های او با دولت‌های اروپایی به ایران سفر کرده بودند.
10. صنم وکیل می‌گوید پیامد فشار ادامه‌دار می‌تواند تندروتر شدن ایران باشد. "(کروناویروس) فقط می‌تواند عاملی در راستای کمک به فرصت‌جویی آنها (تندروهای ایران) باشد" و آنها می‌توانند برای پیشبرد اهداف خود بر روی بحران‌ها سرمایه‌گذاری کنند. "اما در ژوئن سال آینده، هنگامی که انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود، سیاستمداران محافظه‌کار بر ایران سلطه خواهند یافت و اصلاح‌طلبان به حاشیه رانده خواهند شد."
11. آنچه در این هنگامه حساس شیوع کروناویروس، شرایط را برای ایالات متحده دردسرساز می‌کند این است که جهان نه تنها آمریکا را زیرنظر دارد بلکه منتظر اقدام این کشور هم هست. روسای جمهوری پیشین آمریکا رهبری جهان را در مواقع بحرانی به عهده گرفته‌اند، مثلا رهبری اوباما در بحران اقتصادی 2008 میلادی. اما ترامپ در آزمون یک همه‌گیری نتوانسته چشمداشت‌های بین‌المللی را برآورده کند.
12. مقامات غربی همچنان شیوع کروناویروس را یک "جنگ" می‌دانند. برخی از قوی‌ترین متحدان اروپایی آمریکا نه تنها با سیاست ترامپ در برابر ایران مخالف هستند بلکه ایالات متحده را به دزدیدن اقلام پزشکی سفارش شده از سوی خودشان نیز متهم کرده‌اند. کشورهایی مانند چین و روسیه برای کمک به کشورهایی که شرایط شیوع در آنها وخیم‌تر است پا پیش گذاشته‌اند و از فرصت‌هایی که ترامپ آنها را هدر داده، به خوبی بهره‌برداری کرده‌اند.

منبع

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.