پنجشنبه، 6 اردیبهشت 1403

فراخوان بایدن برای گشایش در تحریم‌های ایران از الگوی بدی پیروی می‌کند

  • 30 فروردین 1399
  • 07:57
  • سلامت
  • 0 دیدگاه
  • Article Rating
فراخوان بایدن برای گشایش در تحریم‌های ایران از الگوی بدی پیروی می‌کند
بابی گش (تندرو) در بلومبرگ مقاله ای را با عنوان فراخوان بایدن برای گشایش در تحریم‌های ایران از الگوی بدی پیروی می‌کند ؛ منتشر نموده است.

مقاله بابی گش (تندرو) در بلومبرگ:

1.    فراخوان جو بایدن برای گشایش در تحریم‌های ایران ترکیبی از فضیلت‌فروشی و فرصت‌جویی است، یک ترکیب سیاسی استاندارد که از سوی متخصصان توجیه‌گری (اسپین دکترها) برای تمامی فصول کارزار تبلیغاتی تجویز می‌شود.
2.    از سوی دیگر، معاون پیشین رئیس جمهور باید برخی از موضع‌گیری‌های برنی سندرز را بپذیرد تا بتواند کار تنها رقیب باقی‌مانده از دموکرات‌ها برای نامزدی ریاست جمهوری را تمام کند. او همچنین باید خشنودی جناح چپ تندروی حزبش را هم فراهم کند، جناحی که در آن رادیکال‌هایی مانند ایلهان عمر و الکساندریا اوکاسیو-کورتز می‌‌گویند که جمهوری اسلامی باید برای مقابله با شیوع کروناویروس از تحریم‌ها رهایی یابد.
3.    اما این نیکوکاری نابجا است. زمانی که مساله خاورمیانه مطرح می‌شود، بایدن پیشینه‌ای دیرین از تایید ایده‌های خشن و بی‌پروا دارد و فقط زمانی که مشغول کارزار تبلیغاتی است از این ایده‌ها دست می‌کشد. نباید فراموش کرد، بایدن کسی بود که به شدت از جنگ در عراق پشتیبانی کرد. زمانی که این جنگ خوب پیش نرفت، راه حل او این بود که عراق باید همراستا با مرزهای قومی و فرقه‌ای، "تقسیم‌بندی نرم" شود (تقسیم این کشور به سه ایالت جداگانه و فدرال برای سنی‌ها، شیعه‌ها و کردها)- طرحی که تقسیم‌بندی هند و پاکستان در 1974 میلادی در مقایسه با آن تنها یک جدال خانوادگی کوچک به نظر می‌آمد.
4.    بایدن سپس بر سر معاونت خود شرط‌بندی کرد که نوری المالکی اجازه باقی ماندن نیروهای آمریکایی در عراق را خواهد داد و زمانی که این اتفاق نیافتاد، او از باراک اوباما برای خروج شتابزده از عراق پشتیبانی کرد.
5.    دیدگاه بایدن در برابر ایران نیز همینقدر پرحاشیه است. او از تصمیم اوباما برای امضای توافق هسته‌ای نافص با ایران حمایت کرد، توافقی که هیچ محدودیتی را برای کارزار ثبات‌زدای رژیم مذهبی ایران در خاورمیانه ایجاد نکرد. او حتی اعلام کرده در صورت پیروزی در انتخابات به برجام بازخواهد گشت. او هرگز نپذیرفته که برجام دست رژیم تهران را برای اقدام‌های مهلکش در سوریه، ایران، لبنان، یمن و غزه بازتر کرد و باعث شد این رژیم در کشتار صدها هزار نفر سهیم شود. او همچنین نمی‌پذیرد که برجام با فراهم کردن دسترسی رژیم به میلیاردها دلار دارایی مسدود شده‌اش، حاکمان مذهبی ایران را تقویت کرد.
6.    در فراخوان بایدن برای گشایش تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی نیز به رنج میلیون‌ها انسانی که روزانه از پیامدهای سیاست ویرانگر ایران، آسیب می‌بینند هیچ توجهی نشده است. او در حالی که اذعان دارد رژیم تهران به اقدامات تحریک‌آمیزش در منطقه ادامه می‌دهد از ایران برای پایان دادن و دست کشیدن از این اقدامات و همچنین نشان دادن ملاحظات بشردوستانه در برابر سایر انسان‌ها هیچ درخواستی نمی‌کند.
7.    معاون پیشین رئیس جمهور آمریکا همچنین از عدم‌پذیریش آشکار کمک آمریکا توسط رژیم ایران چشم‌پوشی می‌کند و از ادعای (آیت‌الله) علی خامنه‌ای، رهبر عالی این کشور مبنی بر این که کروناویروس یک "سلاح بیولوژیکی" دست‌ساز شیطان بزرگ است، هیچ سخنی نمی‌گوید.
8.    حتی بایدن به این توجه نمی‌کند که رژیم درباره تاثیر تحریم‌ها بر توانش رویارویی آن با همه‌گیری، با شفافیت سخن نمی‌گوید. روحانی با گزافه‌گویی اعلام کرده که "تحریم‌ها نتوانسته مانع اقدامات ما برای مبارزه با شیوع کروناویروس شود." تصمیم ایران برای طراحی حملات علیه اهداف آمریکایی هم‌زمان با درخواست کمک 5 میلیارد دلاری از صندوق بین‌المللی پول به خوبی روشنگر اولویت‌های تهران است.
9.    فراخوان سهل‌انگارانه بایدن برای گشایش تحریم‌ها به آسانی قابل چشم‌پوشی است و کاخ سفید بی‌تردید توجهی به آن نخواهد کرد. اما این فراخوان بیانگر یک فرصت از دست رفته برای این پیشقراول دموکرات‌ها است. بایدن به جای پیروی از افرادی مانند سندرز، عمر و اوکاسیو-کورتز باید این پیام را به تهران می‌رساند که همدردی او با مردم گرفتار ایران او را در برابر گناهان بی‌شمار رژیم کور نخواهد کرد. زمان خوبی برای این بود که به تهران نشان داده شود که این رژیم در رئیس‌جمهور بایدن با نوع تازه‌ای از خصومت روبرو خواهد شد- نه نرم‌خویی اوباما، نه بی‌رحمی نمایان ترامپ.
10.     اما تحقق این هدف مستلزم این است که بایدن عادت همیشگی‌اش را کنار بگذارد. همان طور که رابرت گیتس، مشاور وزیر دفاع اوباما درباره معاون پیشین رئیس‌جمهور گفت: "من فکر می‌کنم او تقریبا درباره تمام مسائل مربوط به سیاست خارجی و امنیت ملی در چهار دهه گذشته، اشتباه کرده است."

برای مشاهده اصل مقاله اینجا کلیک کنید.

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.