ﺳﻪشنبه، 28 فروردین 1403

ضرورت حمایت از اقشار آسیب‌پذیر توسط دولت

  • 19 فروردین 1399
  • 10:50
  • سلامت
  • 0 دیدگاه
  • Article Rating
ضرورت حمایت از اقشار آسیب‌پذیر توسط دولت


رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بر ضرورت حمایت از اقشار آسیب پذیر اعم از افراد کم درآمد یا فاقد شغل که به دلیل تعطیلی برخی صنوف ناشی از انتشار ویروس کرونا با مشکلات اقتصادی مواجه شده‌اند، تاکید کرد.

«الیاس حضرتی» در جلسه روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی با ابراز گلایه از هیات رئیسه مجلس به دلیل طولانی شدن زمان تعطیلی جلسات صحن علنی گفت: درست است که ستاد مقابله با کرونا مجوز برگزاری جلسات علنی مجلس را نداده بود، اما می‌شد با رعایت تمام اصول پروتکل بهداشتی جلسات را برگزار کرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس با تشکر از رئیس جمهوری، مسئولان وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، پرستاران و کادر درمانی یادآور شد که آنها در خط مقدم به فعالیت پرداختند و به نوعی ایثارگری و فداکاری را بار دیگر خلق کردند، به گونه ای که خاطرات فداکاری و از خودگذشتگی در دوران دفاع مقدس زنده شد.

حضرتی خاطرنشان کرد: کشور ما با تمام مشکلات و مسائلی که با آن مواجه بود، در دو مرحله به مدت ۲ سال در این دوره و ۲ سال در سال ۹۱ تحت شدیدترین تحریم‌ها و مشکلات قرار گرفت، اما توانست در مقایسه با کشورهای مدعی ابرقدرتی، دقیق و منسجم عمل کند، در حالی که تمام تلاش ضدانقلاب در روزهای اول این بود که جمهوری اسلامی ایران را حکومتی ناکارآمد جلوه دهد، کما اینکه به این نکته اشاره کردند که مسئولان حوزه درمان خود به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند.

وی با یادآوری اینکه در شرایط شیوع ویروس کرونا، مایحتاج مردم به وفور در مراکز فروش عرضه شده است، تصریح کرد: ماجراها و مسائلی که در پی انتشار این ویروس به وجود می‌آید از این لحظه به بعد اقشار حاشیه نشین که فاقد شغل ثابت هستند یا افرادی که شغل خود را از دست داده و فاقد درآمد هستند، تحت تاثیر قرار خواهد داد، بنابراین این افراد در سطح اول خطر قرار داشته که باید برای حمایت از آنها تدبیری بیندیشد.

حضرتی بیان کرد: حکومت می‌تواند برای این افراد توزیع حداقل یک وعده غذای گرم در نظر بگیرد و یا سالن‌هایی را برای ساماندهی افراد کارتن خواب یا فاقد درآمد که وضعیت نابسامانی دارند، اختصاص دهد. همچنین لازم است از افراد دارای کارگاه که تعطیل شده‌اند به عنوان دسته سوم و کارگران و افراد شاغل در کارخانجات و کارگاه های ۲۰۰ نفری و شرکت ها و کارخانجات بزرگ حمایت کند.

وی با بیان اینکه رکود اقتصادی یکی از مشکلات ناشی از تعطیلات اصناف در پس شیوع کروناست، افزود: هم اکنون مجلس باید کمیسیون های تخصصی مربوطه را وادار کند که برای رفع این مشکل راهکار ارائه دهند. ضمن اینکه رعایت پروتکل های بهداشتی در سطح گسترده از خطوط قرمز در این شرایط است.

این نماینده مردم در مجلس دهم خطاب به پزشکیان که ریاست مجلس را برعهده داشت، تاکید کرد: شما به عنوان پزشک باید در هیات رئیسه این مهم را بررسی کنید که اگر لازم است استفاده از ماسک برای تمام مردم اجباری شود، این مهم در قالب قانون اجباری شود، چرا که گفته شده ماسک تا ۹۹ درصد از انتقال این ویروس جلوگیری می کند.

حضرتی در پیشنهاد به دولت اظهار کرد: توزیع بسته اقتصادی دولت در گام نخست بد نیست، اما باید تکمیل شود. همچنین در بخش ارائه وام و تسهیلات ۱۲ درصدی و بن خرید یک میلیون تومانی برای ۲۳ میلیون یارانه بگیر باید محقق شود، هرچند از دو سال قبل مواردی را در زمینه تامین مایحتاج حیاتی مردم متذکر شده بودیم که ای کاش محقق می‌شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به کاهش درآمدهای دولت ناشی از فروش نفت، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی عنوان کرد: هم اکنون به دلیل تعطیلی صنوف و اعمال سیاست‌های حمایتی، امکان اخذ مالیات تا آخر خرداد ماه وجود ندارد، بنابراین مجلس باید در این رابطه تصمیمات اساسی اتخاذ کند تا از طریق اعمال تغییرات در سیستم بانکی کشور، بازار مالی و انتشار اوراق مالی بتوان منابع لازم را تامین کرد تا دست دولت برای انجام وظیفه باز باشد.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.