پنجشنبه، 9 فروردین 1403

تاسیس اولین بیمارستان هوشمند تا زمستان سال آینده

 تاسیس اولین بیمارستان هوشمند تا زمستان سال آینده
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از تاسیس اولین بیمارستان هوشمند تا زمستان سال آینده در این دانشگاه خبر داد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی؛ دکتر علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،در نخستین جشنواره بیمارستان بهره‌ور اظهار کرد: با وجود کاهش نقدینگی راه اندازی سامانه هوشمند مدیریت بیمارستانی یک اقدام مهم محسوب می‌شود، زیرا این کار در چنین شرایطی گام بسیار مهم برای ارائه خدمات بهتر به مردم است.

وی با اشاره به اینکه بهره وری در بیمارستان‌های ایران پایین است و باید برنامه ریزی بهتری در این زمینه انجام گیرد، افزود: برای ارتقای بهره وری بیمارستان‌ها نیازمند انجام کار‌های کارشناسی هستیم. متاسفانه در کشور ما فرهنگ بهره وری پایین است به طوری که پایین‌ترین بهره وری خدمات را در آسیا داریم که اصلاح این امر نیازمند یک کار جهادی است.

وی تاکید کرد: امروزه فرهنگ مدیریتی بیمارستان‌ها یکی از موضوعات مهم محسوب می‌شود وشاهدیم کار جدید در زمینه مدیریت بهره وری بیمارستان‌ها در کشور هستیم.

زالی گفت: مدیریت بهره وری بیمارستانی باید شفاف، پاسخگو و پویا باشد. در حال حاضر ۱۰۲۳ بیمارستان در سراسر کشور خدمات بهداشتی- درمانی به مردم ارائه می‌دهند که سهم دانشگاه‌های علوم پزشکی از این تعداد ۶۹ درصد بوده و بخش خصوصی ۱۷ درصد مراکز درمانی را به خود اختصاص داده اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: امروز ما شاهد رونمایی نسخه چهارم سامانه هوشمند مدیریت بیمارستانی هستیم و این نسخه تمام داشبورد‌های مدیریتی را به صورت آنلاین به مردم ارائه می‌دهد. خدماتی مانند ارائه خدمات در اورژانس در نسخه چهارم سامانه هوشمند مدیریت بیمارستانی گنجانده شده است.

وی افزود: برای ارتقای فرهنگ بهره وری ما از ابتدای آبان ماه ۳۵ شاخص را در حوزه مدیریت هوشمند بیمارستانی مورد سنجش قرار داده‌ایم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: از ابتدای امسال بالغ بر ۹۹۰ هزار ویزیت سرپایی و بیش از ۱۱۰ هزار عمل جراحی در دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام شده و ۷۷۰ هزار نفر در اورژانس‌ بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی پذیرش شده‌اند که بالاترین تولید خدمات در نظام سلامت مربوط به همین دانشگاه است.
صرفه جویی ۲۵ درصدی اقلام دارویی و ملزومات در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

وی ادامه داد: اجرای مداخلات مدیریتی باعث شده تا در همین شرایط سخت بودجه‌ای در زمینه مصرف اقلام دارویی و ملزومات مصرفی به میزان ۲۵ درصد در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی صرفه جویی شده است.

زالی گفت: در زمینه افزایش ناوگان تخت اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی شاهد رشد ۴ درصدی بوده ایم و امیدواریم هزینه‌های درمان در این دانشگاه به طرز چشمگیری کاهش پیدا کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان کرد: با استفاده از مدیریت هوشمند بیمارستانی شاهد کاهش هزینه‌ها در کشور بودیم.

وی گفت: در دهه فجر یک تفاهم نامه‌ای بین دانشگاه علوم پزشکی و ریاست جمهوری انجام می‌گیرد که بر اساس آن در زمستان سال آینده شاهد بهره برداری اولین بیمارستان هوشمند در کشور خواهیم بود.
اجرای سامانه مدیریت هوشمند بیمارستانی باعث ارائه خدمات بهتر به بیماران می‌شود

در ادامه مراسم علی نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: سامانه مدیریت هوشمند بیمارستانی در راستای ارتقای بهره‌وری بیمارستان‌ها و مراکز درمانی طراحی شده است و اجرای این سامانه باعث افزایش کارایی بیمارستان‌ها و ارائه خدمت به بیماران و مراجعه کنندگان می‌شود.

همچنین محمود خدادوست معاون توسعه مدیریت منابع دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان کرد: مدیریت هوشمند بیمارستانی یک نقطه عطفی در ارائه خدمات بهداشتی- درمانی به بیماران و مراجعه کنندگان است که باید گام‌های بیشتری در اجرای این گونه برنامه‌ها برداریم.

وی ادامه داد: سامانه هوشمند بیمارستانی طرحش از مهر ماه سال جاری آغاز شده و خوشبختانه اقدامات خوبی در این زمینه انجام گرفته است.

معاون توسعه مدیریت منابع دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: بیمارستان‌ها یکی از مراکز اصلی ارائه خدمات به بیماران محسوب می‌شوند و باید بپذیریم که ارائه خدمات مطلوب و مفید در سازمان پیچیده‌ای مانند بیمارستان باید توانایی خاصی در زمینه مدیریت بهره ور داشته باشیم.

خدادوست با اشاره به اینکه باید اطلاعاتمان به روز باشد تا خدمات خوبی به مردم ارائه شود، گفت: در مهر ماه سال ۹۸ دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یک گزارش کامل از تحقیقات ارائه کرده است.

وی افزود: استفاده مفید از تخت‌های بیمارستانی، ملزومات مصرفی و نداشتن اطلاعات جامع تاثیر منفی در ارائه خدمات به بیماران دارد.

معاون توسعه مدیریت منابع دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: طی ۲ سال گذشته کمیته‌های مختلفی شکل گرفته است تا ۱۳ سامانه به صورت یکپارچه طراحی و در نهایت سامانه مدیریت هوشمند بیمارستانی راه اندازی و شکل بگیرد.

خدادوست بیان کرد: امروز سامانه هوشمند مدیریت بیمارستانی رونمایی می‌شود که دلیل اصلی راه اندازی آن یکپارچه سازی مراکز درمانی است و از این طریق می‌توان از ظرفیت‌های بیمارستان استفاده بهینه کرد. این سامانه می‌تواند باعث شود بیمارستان‌ها امکانات بیشتری را در اختیار مردم قرار دهند.

وی گفت: راه اندازی سامانه مدیریت هوشمند بیمارستانی باعث شده تا خدمات بهتری به مردم و مراجعه کنندگان ارائه شود.

انتهای پیام/

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.